DNA-ART

Ett avtryck till eftervärlden

Pressmeddelande   •   Nov 14, 2010 07:16 CET

Nu är 2000-talets porträtt här. Ett oslagbart och helt unikt konstverk där din inre kod görs till vacker konst. Det är fantastiskt att kunna upptäck skönheten i sin egen unika personlighet, det finstilta i det allra innersta, ens egna DNA. En harmonisk struktur byggd på uråldrigt stjärnstoff, en lyrisk abstrakthet som i år även firar tio år.

Den 26 juni år 2000 hölls nämligen den historiska presskonferensen där Bill Clinton hyllade forskarna Francis Collins och Craig Venter som var de som lyckades kartlägga människans DNA. Hans storslagen förklaring till upptäckten var att nu kan man tyda ”Guds språk”. En mäktigt tolkning som trots det klargör vad det handlar om, och vi vet fortfarande inte vad allt betyder i vårt eget inre språk. Spännande och vackert på samma gång.

Jag, Zigge Holmgren är  konstnären bakom porträtten och jag har lång erfarenhet av digital media, måleri och foto. Efter många år av porträtt i olja jobbar jag nu uteslutande med digital teknik och har de senaste åren satt in folks ansikten i historiska verk (Post-Art). Men nu har jag även avancerat till framtiden med DNA-porträtten.

Här kan jag renodla den digitala tekniken, de inbyggda svårigheterna i det enkla blir överraskande bilder, med större djup än vi kan överblicka. DNA-porträtten är tänkta att väcka en ursprunglig lust till harmoni och vila i rummet, likt en ikon. Naturens form är alltid perfekt, en harmoni byggd på dess eget kaos... DNA-porträtten har en sällsam stillhet, Du lämnar ett märke, för kommande generationer att fantisera runt. Det tog mig nästan två år innan jag hittade rätt labb. Tack vare min kontakt med det svenska företaget DNA-Guide stämde plötsligt allting. Samarbetet är viktigt för kvalitén och förtroendet. Jag bearbetar labbets svartvita film till ett dekorativt och exklusivt porträtt man definitivt är ensam om! Detsamma gäller de andra genetiska bilderna - Bodyprint Art. Streck och punkter motsvarar hos varje människa ett helt eget universum, naturens finstilta rader.

Att göra en beställning är väldigt enkelt. Så fort man bestämt sig skickas ett testkitt från DNA-Guid hem till beställaren. I kittet finns allt som behövs för att lämna ett salivprov och det är enkelt att följa instruktionerna som medföljer och skicka in provet i det färdigfrankerade kuvertet. Därefter skickar labbet en grafisk bild av ditt DNA till konstnären Zigge Holmgren som förvandlar det till ett exklusivt DNA-art porträtt.

Slutligen printas verken med Giclée Fine Art teknik, som garanterar en livslång hållbarhet och njutning. Alla verk levereras med en stilren och tålig Perspex konstglasmontering, en modern och elegant finish där bilden får tala för sig själv. Ditt porträtt monteras med framsidan direkt mot 4 mm kantslipat konstglas som ger en otrolig färgåtergivning, en extra djupkänsla och skydd av utskriften. Baksidan är i vit pvc-plast med stilfull och praktisk upphängning som skapar 2 cm avstånd till väggen och gör att bilden "svävar".

För mer information kontakta mig, Zigge Holmgren eller gå in i ateljé på nätet. Självklart är man även välkommen till min ateljé.

Välkommen in till DNA-art!

Zigge Holmgren / DNA-ART
Norra Kyrkogatan 20E
62155 Visby
Tel: 0498 - 212320
Mob: 0709 529 951
Mejl: info@dna-art.se

Upptäck skönheten i din personlighet, det finstilta i ditt allra innersta, ditt eget DNA. Från en enkel provtagning du gör själv, tar ett svenskt labb fram en grafisk bild av ditt DNA och processas digitalt av konstnären Zigge Holmgren till ditt helt unika DNA-art porträtt! Monteras på Perspex i exklusiv futuristisk design. DNA-art tar också fram andra personliga porträtt från t.ex. läppar och fingeravtryck i Bodyprint Art.

DNA-ART ÄR ETT KONCEPT INOM POST-ART/MAYDAY MEDIA.