JCDecaux Sverige

Ett nationellt cykelkort för det nya lånecykelsystemet i Lund och Styr och Ställ i Göteborg

Pressmeddelande   •   Jan 30, 2014 13:24 CET

Från och med cykelsäsongen 2014 kan de cyklister som köper säsongskort för det nya lånecykelsystemet i Lund även använda detta kort för Styr och Ställ i Göteborg och vice versa. Lundabor och göteborgare samt besökare till städerna får då tillgång till två lånecykelsystem till priset av ett. Säsongskortet utökas alltså och blir ett nationellt cykelkort.

I Lund finns under säsongen 250 cyklar fördelat på 17 stationer, i Göteborg kommer Styr och Ställ ha 1000 cyklar fördelade på 70 stationer. Säsongen i Göteborg är 10 månader med start 1 mars och i Lund öppnar det nya lånecykelsystemet den 1 juni.

I båda städerna kommer man kunna använda de lokala kollektivtrafikkort i lånecykelsystemen, d.v.s. Västtrafikkortet i Göteborg samt jojo-kortet i Lund.

”Ett nationellt cykelkort för dessa två storstäder är en helt unik lösning. För bara 75 kr per säsong får därmed cyklisterna fri tillgång till cykelsystemen i både Lund och Göteborg. Vi hoppas att fler städer vill ansluta sig till den här möjligheten”, säger Magnus Heljeberg, JCDecaux Sverige AB.

Mer information finns på www.styrochstall.se och www.jcdecaux.se

Faktaruta:
Styr & Ställ Göteborg:

70 stationer
1 000 cyklar
Öppet dygnet runt, 1 mars-31 december
Pris säsongskort: 75 kr, kopplat till Västtrafikkortet
Pris 3-dagarskort: 25 kr

Nytt cykelsystem Lund (öppnar 1 juni 2014)
17 stationer
250 cyklar
Öppet dygnet runt, året runt
Pris årskort: 75 kronor, kopplat till jojo-kortet
Pris 3-dagarskort: 25 kr

JCDecaux startade sin verksamhet i Sverige 1989 och har idag samarbetsavtal med 23 av landets största kommuner. Affärsidén är enkel: JCDecaux erbjuder kommuner väl underhållna gatumöbler i hög kvalitet, såsom väderskydd, helautomatiska toaletter, papperskorgar, hyrcykelsystem mm utan kostnad för kommunerna. Finansieringen sker genom reklam som dessutom inte behöver vara placerad vid nyttigheterna.

Idag har JCDecaux installerat omkring 9 000 gatumöbler i Sverige fördelat bland annat på 2 500 väderskydd, 70 helautomatiska toaletter, 1 500 samhällsinformationstavlor och över
3 000 papperskorgar. Utöver detta har ett hyrcykelsystem installerats i Göteborg med 1000 cyklar.