Champagne FJF Frerejean Frères

Ett nytt champagnehus lanseras på den nordiska marknaden!

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2013 08:00 CET

Bröderna Frerejean Taittinger för familjetraditionerna vidare med ett nytt, spännande och oberoende champagnehus – FJF Frerejean Frères.

Med traditionen och kunnandet i blodet och med en passion för att uteslutande skapa högkvalitativ champagne, produceras enbart Premier Cru-champagne. Druvorna odlas i Premier Cru-byn Grauves i området Côte des Blancs och produktionen är småskalig.

När många champagnehus nöjer sig med två års lagring, lagrar FJF Frerejean Frères sin champagne i minst fem år. Resultatet är en champagne med en perfekt balans mellan friskhet och mognad och som passar utmärkt att avnjutas under en hel måltid.

Den första champagnen som lämnat vinkällaren i Grauves är FJF Frerejean Frères Premier Cru Brut. Champagnens består av 50% Chardonnay, 30% Pinot Noir och 20% Pinot Meunier. Sockerhalten är 10,5 g. Lansering på Systembolaget 1 november 2013 med artikelnummer 77020.

Bolaget Frerejean Frères skapades redan år 1778 av bröderna Frerejean Taittingers förfäder. Ursprungligen tillverkades kanoner som hjälpte till att försvara Champagneregionen under Napoleonkrigen. Idag pryder kanonerna champagnehusets logotyp och symboliserar även ljudet av en avlossad champagnekrok.