Stoyalty

Ett nytt sätt att investera i startups är här!

Pressmeddelande   •   Mar 29, 2018 12:23 CEST

Tack vare Stoyalty, som är ett royaltykontrakt för startups, kan svenska startup-grundare numera bygga bolag utan en krona på fickan. Stoyalty öppnar upp för formaliserade affärsmässiga samarbeten mellan startup-grundare och personer eller företag som vill investera sin tid och kunskap i startups - i utbyte mot framtida ersättning.

Stoyalty hjälper både de som vill bootstrappa igång sina bolag, och de som vill bygga affärscase och pitcha inför änglar och VC-bolag. Idén till initiativet föddes ur en frustration över kapitalfokuset i västvärldens startupscener.

“Jag ville skapa något nytt, som kunde hjälpa grundare att få saker gjorda, bygga bolag och attrahera kunder, istället för att lägga energi på att pitcha för investerare” säger Cathrin Johansson, som är en av grundarna till initiativet.

Sedan Stoyalty smyg-lanserades i Skåne i december så har responsen varit väldigt positiv, några få inlägg i sociala medier har gett hundratals nedladdningar och en rad skarpa case som har börjat använda tjänsten.

Grundarna planerar att ta betalt för tjänsten i samband med att de skalar upp internationellt men i nuläget kan alla som vill ladda ner kontraktet inklusive medföljande instruktioner alldeles gratis. Målet har hela tiden varit att skapa förändring mer än något annat.

“Även om inte Stoyalty är lösningen på all världens problem så märker vi att väldigt många grundare uppskattar vårat kontrakt, det är ju faktiskt ett helt nytt sätt att finansiera sin startup från idé till färdigt företag. Och det är ju inte bara startupsen som vinner på upplägget, nu kan ju i princip vem som helst investera tid och energi i spännande projekt, ser man det så är det ju även en helt ny investeringsform, perfekt för konsulter och experter av olika slag” säger Erik Sundqvist, medgrundare av Stoyalty.

Läs mer eller ladda ner ett stoyaltykontrakt på stoyalty.com

Fakta om Stoyalty

Stoyalty har sitt säte i Malmö och drivs som ett idéellt initiativ. Projektet grundades 2017 av Cathrin Johansson, Erik Sundqvist och Oliver Cherek.