Socialdemokraterna Norrbotten

Ett nytt starkt" landstingslag" fastställt

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2010 09:29 CET

- Efter ett starkt val i Norrbotten med framgångar också i landstingsvalet har vi nu fastställt ett nytt lag för landstinget. Vi kan presentera ett starkt lag som ska axla ett av länets tyngsta politiska uppdrag.

Det säger Karin Åström, ordförande för Socialdemokraterna i Norrbotten  efter lördagens valkonferens där ombud från de 14 arbetarekommunerna och distriktsstyrelsen fastställde företrädarna till landstingets beredningar och styrelse. Hon underströk också flera av utmaningar som landstinget tillsammans med kommunerna i Norrbotten nu står inför.

- De rött styrda kommunerna och landstinget i Norrbotten ska nu försvara välfärd och rättvisa i ett blått styrt Sverige. De betyder hot mot såväl skatteintäkter, och utjämning, säger hon.

Kent Ögren blev omvald som ordförande för landstingsstyrelsen loch Britt Westerlund vice ordförande vilket betyder att de är kvar som landstingsråd. Nyvald beredningsordförande är Lars U Granberg Piteå som valdes till ordförande för programberedningen och Anita Gustavsson som blev ny ordförande för Beredning Syd.

Karin Åström
Ordförande Socialdemokraterna i Norrbotten

Carina Sammeli
Socialdemokraterna i Norrbotten