Idus förlag

”Ett olidligt tillstånd” av Maria Fogelberg Nelson

Pressmeddelande   •   Jun 12, 2013 11:20 CEST

Vad händer om man befinner sig i klimakteriet samtidigt som den äkta mannen sviker? Klarar vår hjärna av det? Ett olidligt tillstånd är Maria Fogelberg Nelsons nya roman som tar upp ämnet om att som kvinna passera femtiostrecket, bli utslängd från arbetsmarknaden och lämnad av sin man för yngre kvinnor.

Livet är inte enkelt för Eva Leijon 55+. Hon är ständigt utsatt för själslig vånda, vallningar, östrogendepåer och caffelattemorsor som knuffar ut henne på gatan. Plötsligt sviker dessutom hennes livskamrat Adam, hennes förtrogna, och plötsligt är hon nedslagen på knockout.

”Ett olidligt tillstånd” av Maria Fogelberg Nelson handlar om svek, besatthet och själslig förfall. Personerna och historien är fiktiva, även om Maria Fogelberg Nelson använt sig av väninnors, egen erfarenhet samt de kunskaper hon har i ämnet genom arbetet som terapeut
– Bristen på litteratur som tar upp kvinnors liv under menopausen, gav mig idén. Det är en tragisk bok, med stor sorg och smärta. De som korrekturläst manuset, säger unisont att den berör och man helt enkelt blir förbannad, säger hon.

Maria Fogelberg Nelson är 58 år, egenföretagare inom Stress- kommunikation och gruppdynamik där hon framför allt föreläser ute på företag. Hon är certifierad Stress och friskvårdsterapeut och har universitetsutbildning inom olika humanistiska ämnen, såsom arkeologi, religionshistoria, etnologi, konsthistoria och litteraturhistoria. Hon har tidigare skrivit Skitstress, stresshantering med fokus på
hjärnan & vårt arv
.

Katrine Kolström, Idus förlag

För recensionsexemplar vänligen kontakta:
Ulrika Slottner, Idus förlag
ulrika@idusforlag.se

Idus förlag – bokförlaget med hjärtat hos författarna.