Svenska Bouleförbundet

Ett riktigt lag i Junior-EM

Pressmeddelande   •   Okt 28, 2016 09:26 CEST

Under helgen spelas Junior-EM i boule, på samma plats i Monaco som där Veteran-EM hölls förra veckan och det omtalade klotfusket ägde rum.

Något fusk lär inte förekomma bland tonåringarna och förbundskapten Jimmie Olsen tror att det svenska laget kan åstadkomma någonting riktigt bra.

Den svenska truppen består av två spelare från Göteborgsklubben Gothenburg Boule Bangers och två från Örebroföreningen Sörbyängens BK. Det är dock bara en spelare per klubb som är bosatt på föreningens hemort. De två andra är hemmahörande i Vetlanda respektive Stockholm.

14-årige Lucas Rudin representerar Sverige i den individuella grenen precisionsskytte. Inte att undra på eftersom han i somras slog hela Boulevärlden med häpnad när han (bland många andra) besegrade två före detta seniorvärldsmästare från Belgien och vann 20 000 kronor vid en stor skyttetävling i Stockholm.

I trippelspelet får han sällskap av de tre 17-åringarna.

Läs mer på vår hemsida och i informationen nedan.
Följ resultaten via vår Facebooksida.

Kontakt:
Pontus Thuresson, 070-787 60 76, förbundsordförande och delegationsledare på plats i Monaco.

Lasse Franck, 070-863 61 67, lassefranck@svenskboule.se
Informatör, Svenska Bouleförbundet

Junior-EM i Boule
27 - 30 oktober 2016
Monaco

Sveriges trupp:
Linn Callderyd, 17 år från Lindome. Klubb: Gothenburg Boule Bangers.
Ivar Liljegren, 17 år från Åkersberga. Klubb: Sörbyängens BK.
Lucas Rudin, 14 år från Örebro. Klubb: Sörbyängens BK.
Robert Ulfsson, 17 år från Vetlanda. Klubb: Gothenburg Boule Bangers.

Linn Callderyd gör internationell mästerskapsdebut. Lucas Rudin och Robert Ulfsson ingick i det landslag som förra året åkte till Bangkok för att spela VM och Ivar Liljegren var med i VM 2014.
Juniorernas förbundskapten, Jimmie Olsen, tillträdde i år – men har redan hunnit med ett mästerskap tillsammans med U23-landslaget.
Han är nöjd med sin uttagning och tror att det kan bli ett riktigt bra EM.

– Linn övertygade ju ordentligt nu under SM genom att ta sig till två semifinaler i seniorernas damklass. I både trippel och singel – det var verkligen inte illa, sade han när han, strax efter SM i juli, presenterade sitt lag

– Ivars lugna och fina förstalägg är en riktig tillgång. Och han har ett fint skott som han kan plocka fram oavsett vad det står i en match. Han är kylig och har mycket erfarenhet, säger han.

Att Robert Ulfsson ingår i årets mästerskapslag överraskar nog inte många.

– Han är väl den som har övertygat mest under året och är i mina ögon den bästa mittspelaren – han är bra på både läggspel och skytte, säger Jimmie.

Också Lucas fanns, trots sin ringa ålder, med i laget som förra året åkte till VM i Bangkok.

– Han är Sveriges största talang.

Om Junior-EM:
I Junior-EM får spelare som är under 18 år delta. (Tre fjärdedelar av det svenska laget måste med andra ord bytas ut nästa år.) Junior-EM spelas i trippel och precisionsskytte. Varje trupp består av fyra spelare. I trippelspelet är det tillåtet att göra ett byte per match. I precisionsskyttet deltar en spelare/land.

Sverige representeras av Lucas Rudin, som i somras slog hela boulevärlden med häpnad då han under en skyttetävling i Stockholm besegrade två före detta seniorvärldsmästare från Belgien innan han vann hela tävlingen och 20 000 kronor.

Junior-EM spelades första gången 1998 och spelas vartannat år. Sverige har vunnit två bronsmedaljer – den senaste år 2010. Samma år gav Alexander Norin Sverige en guldmedalj via precisionsskyttet. Sedan dess har Sverige slutat i åttondelspool.
Av årets 21 lag går 12 vidare till åttondelspoolerna sedan de fem matcherna i grundspelet är avklarade, på lördag morgon. På söndagen spelas kvartsfinaler, semifinaler och final.

Mästerskapet kan följas via:
svenskboule.se
facebook.com/svenskboule