Socialdemokraterna Norrbotten

- Ett (s)tarkt lag för länet

Pressmeddelande   •   Jan 28, 2010 14:18 CET

Karin Åström, ordförande för Socialdemokraterna i Norrbotten föreslås bli nytt första namn på riksdagslistan. Två nya namn – Hannah Bergstedt, Piteå och Tomas Nilsson, Gällivare - återfinns också på förslaget till nya riksdagslista inför valet 2010.

Jag är glad över att vi kan förslå ett starkt och kompetent lag till både riksdagen och landstinget. Vi behöver starka politiker på våra listor,. Personer som själva kan göra ett gott jobb på sitt uppdrag, men även i kontakt med Norrbottningarna. Det sa Ann Kristin Nilsson när hon idag presenterade förslaget till riksdags- och landstingslistor..

- Riksdagslistan toppas av vår nya distriktsordförande Karin Åström. Hon har efter flera mandatperioder både gjort intryck med sitt arbete och skapat ett brett kontaktnät. Det är därför både rätt och självklart att förslå henne på första plats. Vi föreslår också omval på Fredrik Lundh Sammeli, Maria Stenberg och Leif Pettersson. De två nya namnen på riksdagslistan Hannah Bergstedt och Tomas Nilsson återfinns på femte respektive sjätte plats . -Hannah Bergstedt är en ung kvinna från Piteå, som redan tjänstgjort i riksdagen och visat sig klara sitt uppdrag väl och Tomas Nilsson, Gällivare, är mycket erfaren inom det fackliga arbetet, som ordförande i Gruv 4:an.

De fem landstingslistorna, en för varje valkrets, föreslås toppas av Kent Ögren, Jokkmokk, Britt Westerlund, Luleå, Bengt Ek, Piteå, Ann-Kristin Nilsson, Kiruna och Ellinor Söderlund, Kalix.

Valberedningen har fokuserat på att landstingsgruppen ska vara en väl fungerande grupp, med representation från hela länet, och en blandning av erfarna landstingspolitiker och nya, yngre krafter.

Ann-Kristin Nilsson har inte deltagit i besluten ang. sin egen kandidatur. Listorna kommer att fastställas på distriktskongressen, 10-11 april, på Pite Havsbad.   För förslagen i sin helhet se bifogad fil (pdf)

Ann-Kristin Nilsson ordförande valberedningen Socialdemokraterna i Norrbotten:

Carina Sammeli Socialdemokraterna i Norrbotten:

Socialdemokraterna i Norrbotten

Läs mer om oss på http://www.socialdemokraterna.se/norrbotten
eller följ våra riksdagsledamöters blogg http://www.norrblogg.blogspot.com