Stockholms Stadsteater AB

ETT SMÖRGÅSBORD MED DANS I ABSOLUT VÄRLDSKLASS!

Pressmeddelande   •   Aug 03, 2007 15:02 CEST

Talia är tillbaka i parken och tar oss med på en resa genom himmelriket, kärlekens mångsidighet och livet. Parkteatern presenterar två unika kvällar i Vitabergsparken. Koreografi av världskända Stijn Celis Kristin Hjort Inao, Yoshifumi Inao, Sharon Eyal och Nigel Charnock. Talia har gästande dansare med sig från det välrenommerade Batsheva Dance Company; Adi Zlatin och Yaniv Abraham.

Program i Vitabergsparken:
Magnolia av Stijn Celis
Musik: Mahler 4 symphony
Kostym: Kathy Brunner
Längd: 20 min

Dual Axis av Kristin Hjort Inao och Yoshifumi Inao
Framförd av Adi Zlatin och Yaniv Abraham
Musik: PAN*AMERICAN
Kostym: Kristin Hjort Inao och Yoshifumi Inao
Ursprungligen uppförd av Batsheva Dance Company
Dansarna tillhör Batsheva Dance Company
Längd: Ca 8 min

Love av Sharon Eyal
Musik: Lisa Germano
Kostym: Dalia Lider
Ljusdesign: Sharon Eyal
Ursprungligen uppförd av Batsheva Dance Company av Sharon Eyal

Habayta av Nigel Charnock
Framförd av Talia Paz
Musik: Underworld, Acoustic Ladyland, Rodgers and Hammerstein, Frank Sinatra, Jeff Buckley.
Kostym: Nigel Charnock
Längd: 30 min

Talia Paz är född i New York och utbildad i Israel och Holland. Hon har dansat för flera av de stora kompanierna; Batscheva Dance Company i tre år, Scapino Ballet i två år, Cullbergbaletten i tolv år samt DV8. Hon har arbetat med koreografer som Ohad Naharin, Carolyn Carlson, Mats Ek, Lloyd Newson, Nils Christe, Johan Inger, Jiri Kylian och Itzik Galili. Många är de priser som finns på hennes meritlista. Hon har bl.a. blivit utnämnd till Sveriges bästa dansare 1999 och 2001 och rönt stora framgångar I Israel.
Talia Paz an outstanding performer powerful and dominatrix. /The West Australian
A giant personality in the shape of the magnificent Talia Paz... opening the subconscious like lightning shattering a tree. /The Telegraph

Stijn Celis, belgisk koregraf, som fram till 1997 dansat för Kungliga Baletten i Flandern, Baletten i Zürich, Le Ballet du Grand Théâtre i Génève och Cullbergbaletten. En mångårig karriär som dansare ledde honom in på koreografi och sedermera arbete för de stora kompanierna. Stijn Celis har blivit omnämd som “the most outstanding young choreographer”. De tre senaste åren har han lett operabaletten i Bern.

Koreografen Sharon Eyal har dansat för Batsheva danskompani i mer än ett årtionde och gått från att vara en framstående dansare, en inspirationskälla för många koreografer världen över, till att bli en begåvad koreograf med ett unikt och personligt språk. Under 2003/2004 arbetade hon även som biträdande konstnärlig ledare på Batsheva danskompani. Sedan 2005 är hon deras fasta koreograf.

Artisten, koreografen och regissören Nigel Charnock har av press kallats “body poet and word dancer”, “ a virtuoso in daring physical performance” och “the twentieth century’s answer to Lord Byron”. Nigel Charnock,var en av grundarna till DV8 och skapade 1995 sitt eget kompani Nigel Charnock + Company. Han har blivit anförtrodd många internationella uppdrag för bl.a. Volcano Theatre Company och Tanz Theater i Wien. En nära relation med Helsinki City Theatre Dance Company har lett till skapandet av flertalet kritikerrosade föreställningar.

Förhandsbilder finns att hämta på www.stadsteatern.stockholm.se

Frida Lindroth, telefon: 08-506 20 292, 0739 730 292
E-post: frida.lindroth@stadsteatern.stockholm.se