Miljöpartiet Stockholms stad

Ett steg framåt för ny bandyhall

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2010 13:47 CET

Miljöpartiets motion om en bandyhall i Stockholm behandlas idag i fullmäktige. Mycket tyder på att det byggs en bandyhall i Stockholm inom ett par år. –Allt talar för att det finns en enighet i fullmäktige för att en bandyhall ska bli verklighet inom två, allra senast tre år. En bandyhall är nödvändig för att locka fler unga till sporten samt förlänga säsongen ett par månader, säger Stefan Nilsson (MP) som har skrivit motionen.

Idrottsborgarrådet Sjöstedt sade i november, när Stockholms stads budget behandlades, att Alliansen var villiga att hjälpa till med en bandyhall i Stockholm om fyra mål uppfylldes; att bandy har ett regionalt samarbete, att klubbarna har en egen plan för finansiering av en hall, en ökad ungdomssatsning samt att fler flickor utöver bandy. Samtliga dessa mål har uppfyllts under det senaste halvåret.

Ungdomsverksamheten, både för pojkar och flickor, har ökat under det senaste året. Dessutom har Stockholms bandyklubbar gemensamt tagit fram en ambitiös utredning om en framtida bandyhall, med förslag på finansiering.

–Det är glädjande att Madeleine Sjöstedt för en konstruktiv dialog med bandyklubbarna i Stockholm. Vi ser förväntansfullt fram mot att få rapporter över hur samarbetet med klubbarna utvecklas, säger Stefan Nilsson (MP).

För kommentarer: Stefan Nilsson (MP) gruppledare 0761-22 96 27.