SSCO, Stockholms studentkårers centralorganisation

”Ett stort steg framåt”

Pressmeddelande   •   Feb 02, 2010 14:41 CET

De rödgröna partierna presenterade under förmiddagen en överenskommelse om bostadspolitiken. I uppgörelsen ingår införandet av ett investeringsstöd för mindre hyresrätter och studentbostäder.
– Förslagen utgör ett stort steg framåt, säger SSCO:s ordförande Nicke Grundberg. Vi har särskilt efterfrågat någon typ av stimulansåtgärder för att få igång nybyggnationen av billiga hyreslägenheter och studentbostäder. Det har varit mycket tydligt att tillgången till bostäder som studenter och ungdomar efterfrågar har minskat kraftigt sedan regeringen valde att slopa det stöd som fanns tidigare.

Uppgörelsen inkluderar också formuleringar om att studentbostäder ska kunna byggas utan andra tillhörande parkeringsplatser än handikapplatser samt att man vill trygga tillgången till studentbostäder genom ett ökat samarbete mellan kommuner och högskolor. Men framför allt handlar åtgärderna om att långsiktigt öka antalet billiga hyresrätter på bostadsmarknaden.
– Jag betraktar utspelet som ett led i slaget om ungdomsväljarna, säger Nicke Grundberg. Jag förutsätter att regeringen och bostadsminister Mats Odell kommer att tvingas till någon typ av motåtgärder, eftersom vi har ett rekordstort antal förstagångsväljare som försöker komma in på bostadsmarknaden och dessutom ett rekordstort antal studenter som befinner sig i samma svåra situation. Bostadspolitiken kommer troligen att vara en av de viktigaste frågorna när de väljargrupperna stiger fram till valurnorna i höst.

Vill du veta mer om SSCO? Gå in på www.ssco.se.

Frågor besvaras av:
Nicke Grundberg, Ordförande SSCO,
Tfn 08-674 76 62, mobil 0708-99 77 15, e-post: ordf@ssco.se

Presskontakt:
Josefin Fürst, Politisk sekreterare SSCO,
mobil 0736-41 58 17 e-post: polsekr@ssco.se

SSCO grundades 1896 och har sedan dess vuxit till ett samarbetsorgan för ca femtio medlemskårer med totalt närmare 80 000 studenter som medlemmar.