Lagströmföretagen (Sverige)

Ett upprop till alla småbanker!

Pressmeddelande   •   Dec 01, 2009 16:36 CET

VD för ICA-Banken Jörgen Wennberg sade en gång i en artikel till DN en mycket intressant, rolig och dessutom skrämmande sak. "Vi kan få folkförflyttningar genom att skicka ut en rabattkupong på tre kronor på Bregott. Men att få folk att byta bank, som de skulle tjäna tusenlappar på, det är snudd på omöjligt." DN 2007

Detta året hösten 2009 har Novus Opinion tagit fram siffror på att 2 000 000 svenskar är villiga att byta bank. Se referens från E24. Men man anser det vara för krångligt. Lägg märket till ordet anser! Dessa människor vet ju egentligen inte eftersom de aldrig bytt bank, de bara antar att det är krångligt. Man "tycker". Kanske är det en undanflykt, man är rädd och känner trygghet med det man har, även fast man inte är nöjd?

Ni småbanker har oftast bättre priser, generösare villkor, bättre räntor och smartare tjänster. Men ni saknar kunder? Är det så krångligt att byta bank egentligen? Nej! Vad handlar detta om då? Jo det handlar om trygghet och rädsla. Att få tre kronors rabbat på Bergott är någonting som inte kan gå snett. Men när det gäller pengar så är vi otroligt rädda, ja för att inte säga livrädda! Som vi alla vet handlar ofta bankaffärer med pengar att göra och det är anledningen till att ingen byter bank i detta land, även om man är sugen på att göra det ibland, även om man vet att man får bättre villkor hos en annan bank. Det handlar om människors liv och privatekonomi.

Trygghet och rädsla gör så att ni uppstickare på bankmarknaden kommer att få nöja er med ett "fåtal kunder" och "små summor" pengar. Småbankerna kan inte sitta nöjda med att Ni vet att det inte är så krångligt att byta bank. Alla andra måste få veta det och känna sig trygga med det.

Hur löser ni problemet
Skapa en gemensam aktion ett "bankbytet.nu" där ni tillsammans arbetar för att det skall vara superenkelt att byta bank och i synnerhet informera om det. Ge trygghet och säkerhet till kunden! Storbankerna kommer knappast hjälpa er. Ni småbanker måste visa kunden att det är lätt och tryggt och säkert på egen hand. Ni måste göra gemensam aktion för att vinna över en rabattkupong för Bregott!

Vem är jag då att uttala mig om detta ämne?
Jag är en vanlig bankkund som söker trygghet som de flesta andra.

Bästa hälsningar
Christian