Piratpartiet

EU-domstolen riktar hård kritik mot datalagringsdirektivet

Pressmeddelande   •  Dec 12, 2013 11:56 CET

-Detta är en seger för oss och en pinsamhet för EU-kommissionär Cecilia Malmström. Det säger Christian Engström, som är ledamot av Europaparlamentet för Piratpartiet, efter att EU-domstolens generaladvokat riktat hård kritik mot EU:s datalagringsdirektiv.

Datalagringsdirektivet tvingar EU:s medlemsstater att lagra data om alla våra telefonsamtal, mobilsamtal, SMS, e-postmeddelanden, internetuppkopplingar och mobilpositioner. Direktivet har fått hård kritik för att inkräkta på medborgarnas rätt till privatliv. Nu prövas direktivet i EU-domstolen och i sin rekommendation till dom säger domstolens generaladvokat att det strider mot EU:s stadga om de grundläggande mänskliga rättighetrna.

-Det var inte så länge sedan EU-kommissionär Cecilia Malmström tvingade Sverige att betala böter i mångmiljonklassen för att vi inte gjort direktivet till svensk lag så snabbt som kommissionen ville. Därför är beskedet från EU-domstolens generaladvokat pinsamt för henne, säger Christian Engström (PP).

-Detta är också en svidande kritik mot regeringen och socialdemokraterna, som till sist drev igenom datalagringsdirektivet i riksdagen. De struntade i alla våra invändningar om att direktivet strider mot medborgarnas rätt till privatliv. Men nu det alltså ut som om EU-domstolen är på väg att ge dem bakläxa och att ge oss rätt, säger Christian Engström (PP).

-Nu måste EU-kommissionär Malmström vidta åtgärder för att riva upp datalagringsdirektivet. Och vi tänker punktmarkera kommissionen för att se till att denna fråga inte göms undan, avslutar Christian Engström som är ledamot av Europaparlamentet för Piratpartiet.

Se även EDRi: Interim ruling by European Court condemns massive storage of communications data

EU-domstolen: http://edri.org/wp-content/uploads/2013/12/C-293-12-AGOP-1.pdf

Christian Engström
Europaparlamentariker
christian.engstroem@europarl.europa.eu

Om Piratpartiet
Piratpartiet
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.