Ving Sverige AB

EU-Ecolabel till Sunwing Resort Kamala Beach - först med utmärkelsen i Asien

Pressmeddelande   •   Jul 02, 2012 09:41 CEST

Vings anläggning, Sunwing Resort Kamala Beach i Thailand har tilldelats miljömärkningen EU-Ecolabel. Det blir det första hotellet i Asien som tilldelas den europeiska eko-märkningen. Ving har nu nio certifierade Sunwing Resort.

Sedan 90-talet har Ving arbetat med att miljömärka de egna hotellen Sunwing Resort, samt påverka partners att arbeta mer miljövänligt. 2003 blev Ving den första arrangören i Europa att få utmärkelsen för Sunwing Resort Kallithea på Rhodos. Målet är att samtliga europeiska Sunwing Resort ska vara certifierade innan årets slut. Sunwing Resort & Spa Bangtao Beach på Phuket i Thailand arbetar efter kriterierna.

EU-Ecolabel, tidigare känd som EU-blomman, är Europas officiella miljömärke och en av de främsta miljömärkningarna i världen. EU-Ecolabel fungerar precis som det nordiska miljömärket Svanen.

– EU-Ecolabel är ett kvitto på att Sunwing arbetar engagerat med miljöfrågor och ställer höga krav på minskad förbrukning av vatten, energi, kemikalier och produktion av avfall. Programmet innehåller mängder av punkter inom olika områden som måste uppfyllas - både stora och små saker. Det känns därför roligt att vi närmar oss målet och snart har miljömärkt samtliga anläggningar, säger Peter Grandell, vd för Resorts & Hotels.

Vid sidan av EU-Ecolabel som är en renodlad miljöcertifiering, är Ving även anslutna till Travelife som tillhandahåller riktlinjer och mätsystem för att förbättra både miljöarbete och socialt ansvar i resebranschen. Riktlinjerna innehåller miljöpunkter samt frågor som till exempel ansvar gentemot anställda i form av anställningsavtal, minimilöner, reglerad arbetstid och rätt till fackanslutning.

EU-Ecolabel-certifierade anläggningar:
Sunwing Resort Kallithea, Rhodos – 2003
Sunwing Resort & Spa Arguineguín, Gran Canaria – 2004
Sunwing Resort & Spa Cala Bona, Mallorca – 2005
Sunwing Resort & Spa Sandy Bay, Cypern – 2006
Sunwing Resort Fañabé, Teneriffa – 2007
Sunwing Resort Makrigialos, Kreta – 2007
Sunwing Resort & Spa Side West Beach – 2009
Sunwing Resort Kamala Beach – 2012

För ytterligare information, kontakta: Peter Grandell, vd för Resorts & Hotels, tel 0709-513157 eller peter.grandell@thomascook.se