Sony Sverige.

EU-kommissionen ger Sony prestigefylld utmärkelse

Pressmeddelande   •   Feb 06, 2007 16:08 CET

Sony har fått EU-kommissionens utmärkelse ”Sustainable Energy Europe Award 2007” för sina insatser som partner i energihushållningskampanjen Sustainable Energy Europe.

Det är första gången som EU-kommissionen har gett det prestigefyllda priset till ett konsumentelektronikföretag. Sony fick utmärkelsen för sina framgångar när det gäller att maximera energieffektiviteten i sina produkter, speciellt Bravia LCD-tv-apparaterna. Alla Sonys Bravia-produkter drar mindre än 1 watt i standby-läge. Ett 30-tal av modellerna drar så lite som 0,3 watt, vilket är väsentligt under genomsnittet på marknaden.

Kampanjen för hållbar energi i Europa – Sustainable Energy Europe Campaign – pågår under tiden 2005–2008. Den är ett initiativ från EU-kommissionen som ska öka allmänhetens medvetenhet och främja en hållbar energiproduktion och -förbrukning i Europa. Kampanjen ska bidra till att uppnå EUs mål inom förnybara energikällor, energieffektivitet, rena transporter och alternativa bränslen.

Priset är en del i kampanjen och syftar till att lyfta fram de mest framgångsrika projekten och belöna de partner som har bidragit mest till att sträva mot målen.

Av de totalt 133 deltagande projekten i kampanjen utsåg en oberoende kommitté vinnare i fyra kategorier: Awareness Raiser, Corporate Commitment, Public-Private Partnership och Sustainable Community. Sony fick utmärkelsen i kategorin Corporate Commitment. Den delades ut vid en ceremoni i Bryssel den 1 februari.

– Vi är naturligtvis mycket hedrade över att EU-kommissionen valt att belöna våra ansträngningar att göra våra produkter mer energieffektiva, säger Per-Martin Öhman som är produktchef på Sony i Sverige. Vi tycker att det är viktigt att hushålla med naturresurserna och att bidra till ett hållbart liv för framtida generationer. Därför försöker Sony att kombinera tekniska innovationer med miljömässigt riktiga metoder.

SLUT

Bilder finns att hämta på www.newsonline.se/sony

För ytterligare information, kontakta Sony Sverige:
-Per-Martin Öhman, 08-585 450 48, 0705-13 05 14, permartin.ohman@sony.se

Om Sony
Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har med sina musik-, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik position att vara ett av de ledande varumärkena inom konsumentprodukter.
Sony-koncernens försäljning för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2006 uppgick till 54,96 miljarder euro (7 475 miljarder yen). Koncernen har 156 500 medarbetare världen över.
I Europa nådde Sony en försäljning på 12,61 miljarder euro (1 715 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2006, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 136 yen på 1 euro.
Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 8,22 miljarder euro (1 118 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2006.
Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com.

– Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR
lennart.thulin@norsholmen.se, 08-585 45 000, eller mobiltelefon 0705-106 106.