Ladbrokes

EU-kommissionen har tagit ett strikt beslut baserat på Gambelli

Pressmeddelande   •   Apr 04, 2006 17:41 CEST

– Ladbrokes stämning mot spelmonopolet vinner framgång i Bryssel.

EU-kommissionen, inklusive Margot Wallström (s), har beslutat att formellt attackera det svenska spelmonopolet. Detta sker helt på basis av de obevekliga krav EG-domstolen har slagit fast i det numer välkända Gambelli-målet från november 2003 och Ladbrokes stämning av svenska staten från samma år. EU-kommissionen anser att det svenska spelmonopolet, liksom det finska, tyska, italienska, holländska och det ungerska monopolet har till syfte att tjäna pengar och inte vilar på en socialpolitisk grund.

Det var i december 2003 som Ladbrokes stämde Svenska staten för brott mot paragraf 49 i Rom-fördraget. Idag, under eftermiddagen kom kvittot, kommissionen beslutar att formellt undersöka saken. Ladbrokes anser att detta är en delseger och att kommissionen lyssnat och tagit stöd i fördraget som är grundläggande för den europeiska gemensamma marknaden.

”Efter kommissionens beslut idag står staten inför två alternativ, antingen måste man omedelbart släppa in utländska aktörer eller stoppa all marknadsföring samt sluta att produktutveckla aggressiva vinstmaskiner,” säger Douglas Roos, VD Ladbrokes Norden.

För mer information:

Douglas Roos, VD Ladbrokes Norden, +46-8-407 64 43, +46-70-735 21 25, douglas.roos@ladbrokes.se

Ladbrokes grundades 1886 och är ett världsledande spelföretag med 2583 vadslagningsbutiker och 14,000 anställda. Ladbrokes.com har 2 miljoner registrerade kunder från 200 länder och säljer speltjänster på 12 språk.