Visa

EU-kommissionen lanserar handlingsplan för att stoppa bedrägerier

Pressmeddelande   •   Okt 28, 2004 09:14 CEST

EU-kommissionen har lanserat en ny handlingsplan för att minska och förhindra bedrägerier bland icke-kontanta betalningar. Handlingsplanen är ett led i att öka förtroendet för kortbetalningar och stimulera internationell handel och e-handel.

Frits Bolkestein, EU:s kommissionär för den inre marknaden, säger i kommissionens utlåtande att det inte är möjligt att fullborda idén om en gemensam marknad utan ett säkert och tryggt betalningsystem. Bedragarna är innovativa och marknadsaktörerna inom betalningslösningar måste hela tiden vara steget före. Här spelar övergången till det säkrare chipkortet en avgörande roll.

Visa Europe har sedan många år samarbetat med EU-kommissionen för att hitta nya vägar att minska betalningsbedrägerierna för både nationella och internationella kortbetalningar och Visa Europe stödjer till fullo kommissionens handlingsplan.

”Att kunna garantera säkra, trygga och pålitliga betalningar är en avgörande del av Visa Europes arbete”, säger Robert Littas, ansvarig för arbetet mot bedrägeriet på Visa Europe och medlem av EU-kommissionens ”Fraud Prevention Expert Group”.

”Jag är glad att konstatera att vi spelar en nyckelroll genom att samarbeta med EU-kommissionen för att hitta nya sätt att hantera kortbedrägerier både lokalt och internationellt”, säger Sven Estwall, Nordenchef Visa Europe.

Ett av de viktigaste stegen för ökad säkerhet inom kortbetalningar är övergången till chipkort (EMV-teknologin), ett arbete som stöds av EU-kommissionen. Visa har varit ledande i implementeringen av den nya teknologin som för tillfället pågår i hela Europa, inklusive Sverige.

För mer information om EU-kommisionens handlingsplan gå till http://www.europa.eu.int/comm/internal_market/payments/fraud/index_en.htm

Kontaktperson: Helena Olsson
Tfn 070-308 13 30
helena_olsson@se.bm.com