Feministiskt Perspektiv

EU-kommissionen stoppar jämställdhetspolitiken i byrålådan

Pressmeddelande   •   Dec 15, 2015 12:04 CET

De gångna två mandatperioderna har EU-kommissionen arbetat fram strategier för att genomföra jämställdhetspolitiken. 2006-2010 fanns en så kallad roadmap, men när strategin för 2010-2015 nu löper ut tar inget motsvarande vid.

– Det är uppenbart att kommissionen med Juncker och Timmernans vid rodret motsätter sig en stärkning av det jämställdhetspolitiska arbetet, säger Malin Björk (V).

Enligt jämställdhetskommissionär Věra Jourová kommer strategin att ersättas av ett arbetsdokument, ett ”staff working document”, som därmed inte blir föremål för någon diskussion i övriga EU-institutioner. Montserrat Mir, förbundssekreterare för fackliga federationen ETUC, menar att detta agerande väcker en rad besvärande frågor, bland annat om transparens och ambitionsnivå, som bör besvaras genom att EU-kommissionen uppgraderar jämställdhetsarbetet och lägger fram den efterfrågade strategin för demokratisk prövning.

EU-parlamentariker Malin Björk konstaterar att kommissionens agerande får konsekvenser:

– Nu finns inga politiska beslut och därmed ingen politiker som kan ställas till svars för det som händer eller inte händer för att förbättra kvinnors rättigheter i EU. Det är ju inte acceptabelt att jämställdhetspolitiken ska hamna i en byrålåda hos funktionärer på kommissionen.

Feministiskt Perspektiv
Tegelviksgatan 40