Piratpartiet

EU manipulerar media om USA-avtal

Pressmeddelande   •   Nov 26, 2013 17:28 CET

-Det är oroväckande att EU-kommissionen säger sig vara nöjd med hur media rapporterar om det handelsavtal som just nu förhandlas fram mellan EU och USA. Det är en signal om att media låtit sig manipuleras av kommissionen och att man bör ägna sig mer åt kritisk granskning. Detta säger Christian Engström, som är ledamot av Europaparlamentet för Piratpartiet.

Det transatlantiska handelsavtalet, TTIP, är problematiskt på många sätt. Till exempel ger det bolagsjurister större inflytande över vår lagstiftning än våra egna folkvalda. Det finns även skäl att anta att TTIP kommer att bli ett nytt försök att inskränka internets frihet, där Acta-avtalet föll.

EU-kommissionens kommunikationsstrategi för TTIP säger "Centralt är att fastställa villkoren för debatten och tala om avtalets fördelar – inte eventuella nackdelar." Kommissionen sägs vara mycket nöjd med hur den lyckats med detta.

-Genom hemlighetsmakeri och manipulation har EU-kommissionen lyckats hålla medborgare och media i okunskap om detta handelsavtals mörka sidor. Så skall det inte gå till. TTIP skall, precis som alla andra politiska beslut belysas allsidigt, gransas kritiskt och debatteras öppet, säger Christian Engström, ledamot av Europaparlamentet för Piratpartiet.

Resurser:

Dansk tidning: EU försöker styra mediabilden av USA-avtal

Kommissionen och medlemstaterna i möte om ”hemlig” PR-strategi för TTIP

Lækage: EU-kommissionen indkalder medlemslande til spin-møde om frihandelsaftale

EU-Kommissionen: Sådan vinder vi offentligheden for frihandelsaftalen

Frihandel skall vara fri handel, inte en lekplats för särintressen

TTIP: Slaget om demokratin och den fria ekonomin

Christian Engström
Europaparlamentariker
christian.engstroem@europarl.europa.eu

Om Piratpartiet
Piratpartiet
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.