Infonaut AB

EU-miljoner till Strängnäs

Pressmeddelande   •   Nov 20, 2006 16:11 CET

Från och med 2007 börjar EU:s nya långtidsbudget att gälla och redan nu bör svenska företag att vara på hugget för att få del av utvecklingsmiljonerna, det menar konsulten Wolfgang Heller, som bevakar framtids- och innovationsfrågor för en grupp små- och medelstora företag i Strängnäs kommun. Han har nyligen kartlagt hur mycket pengar kommunerna och dess företag i Södermanlands län har kammat hem de senaste fem åren bl.a. via Mål3-projekt och då ligger Strängnäs en bit efter. Av totalt 380 miljoner kronor hamnade bara 38 eller 10% i Strängnäs. Eskilstuna och Nyköping däremot fick 157 resp. 98 miljoner kronor.

EU kommer nu att öka satsningar på småföretag i den nya budgeten och det så kallade sjunde ramprogrammet, vars pengar ska gå till forskning och utveckling, har fått ökade anslag med 60 procent till 54,5 miljarder euro fram till 2013. Här ska 15 procent av pengarna gå till små- och medelstora företag. Därtill har EU inlett ett nytt program, kallar ”Konkurrenskraft och innovation”, som har 3,6 miljarder euro att fördela. Dessutom finns EU:s strukturfonder på350 miljarder euro, varav Sverige tilldelats 1,7 miljarder.

Nu finns en ny chans att slåss om utveckingsmiljonerna som små och medelstora företag behöver för att kunna hänga med i den globala konkurrensen och den snabba tekniska utvecklingen. Det gäller att skaffa sig ett informationsförsprång, att ligger i framkant, att stimulera nytänkandet och kompetensutveckling.

Som exempel på områden där företagen behöver höja sin kompetens de kommande åren nämnar Wolfgang Heller arbetsmiljö, produkt- och tjänsteutveckling, e-handel, Internetmarknadsföring.

Infonaut aggangerar ett informationsseminarium fredag den 1 december kl 12-14 på Ulvhälls Herrgård för att redovisa vilka EU-program som är aktuella, vilka kommuner och företag i Sörmland som har varit bäst på att hämta hem EU-pengar och vad som bör göras för att få en större del av EU-kakan i framtiden.

Presskontakt: Wolfgang Heller telefon 070-6559991, hemsida: www.infonaut.se, epost: wohe@infonaut.se