LSU - Sveriges ungdomsorganisationer

EU-minister Birgitta Ohlsson inleder vårens Belarusforum

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2010 09:15 CET

Den belarusiska regimen stärker kontrollen över internet. Vad får det för konsekvenser för press- och yttrandefriheten? Ungdomar är en av de mest aktiva grupperna inom demokratirörelsen i Belarus. Samtidigt är de en ständig måltava för regimens förtryck. Vilka metoder används för att tysta unga aktivister?

Dessa är några av de frågor som kommer att diskuteras på vårens Belarusforum "Kontroll och rädsla - Ett seminarium om den bristande press- och yttrandefriheten i Belaru (Vitryssland)", som är ett samarrangemang mellan LSU- Sveriges ungdomsorganistaioner och Forum Syd. Birgitta Ohlsson, som nyligen tillträdde som Sveriges EU-minister, inleder kvällen.

- Det är mycket glädjande att Birgitta Ohlsson väljer att uppmärksamma de svåra villkor som unga och ungdomsorganisationer i Belarus lever och verkar under. LSU har under flera år sammarbetat med ungdomsorganisationer i Belarus och det är angeläget att vi tillsammans fortsätter stärka landets demokratiska krafter, säger Seher Yilmaz, ordförande LSU.

Medverkande:
Birgitta Ohlsson (fp), EU-minister
Andrej Aljaksandrau, vice ordförande i Belarus oberoende journalistförbund
Ales Bjaljatski, ordförande i människorättsorganisationen Vjasna.

Tid:
Onsdagen den 24 februari, klockan 18.30-20.30

Plats:
Forum Syd, Katarinavägen 20, Stockholm

Gratis inträde!

Kontakt:
Martin Carlstedt
Projektledare LSU
martin.carlstedt@lsu.se
0734- 60 56 80

Oskar Kollberg
Pressekreterare LSU
oskar.kollberg@lsu.se
0734 - 60 56 71

LSU är samarbets- och intresseorganisationen för ungdomsorganisationer i Sverige. Vi utvecklar unga ledare och deras organisationer samtidigt som vi arbetar för att förbättra ungas villkor i Sverige och världen. Vi är en ideell organisation, partipolitiskt och religiöst obunden, av och för ungdomsorganisationer. LSU samlar 76 självständiga, demokratiskt uppbyggda, nationella organisationer som tillsammans har fler än en halv miljon unga medlemmar från hela landet.