Statsrådsberedningen

EU-minister Cecilia Malmström fortsätter dialogturnén "Samtal Europa"

Pressmeddelande   •   Feb 02, 2007 11:14 CET

Nu fortsätter turnén "Samtal Europa" som EU-minister Cecilia Malmström inledde i Vänersborg den 12 december 2006. Dialogturnén går till Sveriges samtliga 20 landsting/regioner för att möta kommun- och landstingspolitiker på plats runt om i landet. Turnén avslutas i tid för Sveriges ordförandeskap hösten 2009.

Media är välkomna till pressträff i samband med varje möte.

Turnén genomförs tillsammans med Sveriges Kommuner och Landsting.

- Jag vill träffa beslutsfattarna lokalt och regionalt, för det är i mångt och mycket dessa politiker som ska genomföra EU-politiken i vardagen. Syftet med min dialogresa runt om i landet är att lyssna, skapa kontaktyta och söka vara regeringens länk mellan landsting/kommun i EU-frågor, säger EU-minister Cecilia Malmström.

- Regeringen ska driva en aktiv EU-politik med utgångspunkt att Sverige ska tillhöra kärnan inom EU. Det kräver engagemang och politisk vilja. Tillsammans med kommun- och landstingspolitiker vill jag försöka förankra EU-frågorna bättre hos medborgarna. Många tänker kanske inte på att frågor som rör exempelvis utbildning, forskning, företagsvillkor och miljöregler har tydliga kopplingar till EU-nivån, avslutar Cecilia Malmström.

Tid och plats:
6 februari Kalmar, 13 februari Östersund, 6 mars Malmö, 14 mars Sundsvall, 30 maj Örebro och 11 juni Halmstad

Kontakt:
Elin Gunnarsson