Riksdagen

EU-nämnden denna vecka

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2003 09:00 CEST

EU-nämnden sammanträder torsdagen den 4 september klockan 10.00 i nämndens sessionssal, RÖ9-54. I anslutning till mötet kan journalister ställa frågor till ordföranden Inger Segelström (s), vice ordföranden Carl B Hamilton (fp) och nämndens övriga ledamöter.

Finansminister Bosse Ringholm kommer till nämnden för samråd inför det informella finansministermötet i italienska Stresa den 12-13 september. I ministermötet deltar även medlemsländernas centralbankschefer. Diskussioner väntas om det ekonomiska läget och betydelsen av detta för den ekonomiska politiken samt om övervakningen av stabiliteten i den finansiella sektorn. Ministrar och centralbankschefer väntas även diskutera fördragsregleringen av EMU och EU:s budget inför den kommande regeringskonferensen.

Inför det informella utrikesministermötet den 5-6 september samråder utrikesminister Anna Lindh med nämnden. Utrikesministrarna ska vid mötet diskutera formerna och prioriterade förhandlingsfrågor för regeringskonferensen. Andra frågor som ska diskuteras är bland annat utformningen av EU:s säkerhetsstrategi, fredsprocessen i Mellanöstern och EU:s förbindelser med de södra Medelhavsländerna.

Läs mer: EU-nämndens mötesdokument

Efter torsdagens möte sammanträder EU-nämnden nästa gång fredagen den 19 september.

Jakob Nyström
Informatör vid EU-upplysningen, tfn 08-786 59 16