Riksdagen

• Krisen i Georgien
  • Fortsättningen på WTO-förhandlingarna
  • Förberedelser för Europeiska rådets oktobermöte

EU-nämnden sammanträder fredagen den 12 september klockan 10.00 i Skandiasalen (N3). I anslutning till mötet kan ackrediterade journalister ställa frågor till ordföranden Anna Kinberg Batra (m), vice ordföranden Susanne Eberstein (s) och EU-nämndens övriga ledamöter. Hanteringen av konflikten mellan Georgien och Ryssland står på dagordningen när rådet för allmänna frågor och yttre förbindelser möts den 15-16 september.

Inför rådsmötet samråder utrikesminister Carl Bildt med EU-nämnden om bland annat genomförandet av de åtgärder som EU-ledarna enades om vid Europeiska rådets extramöte den 1 september. Rådet väntas anta slutsatser och fatta formellt beslut om en civil krishanteringsinsats i Georgien med huvuduppgift att kontrollera efterlevnaden av eldupphöravtalet. Inom utrikespolitiken väntas rådet även anta slutsatser om situationen i Zimbabwe och eventuellt om Serbiens närmande till EU. Vid rådsmötet ska också fortsättningen på WTO-förhandlingarna om ett nytt frihandelsavtal diskuteras. Kvällen innan rådsmötet behandlas frågan, som statsrådet Ewa Björling redogör för i EU-nämnden, vid ett informellt handelsministermöte.

Statsrådet Cecilia Malmström samråder slutligen med EU-nämnden om en dagordning för Europeiska rådets möte i mitten av oktober. Rådet för allmänna frågor ska fastställa dagordningen för att sedan inleda diskussionen om utkastet till toppmötesslutsatser.

Läs mer: EU-nämndens möteshandlingar

Jakob Nyström