Riksdagen

* EU:s förhållande till västra Balkan
* Läget i WTO-förhandlingarna
* Energipolitisk handlingsplan

EU-nämnden sammanträder fredagen den 9 februari klockan 9.30 i nämndens sessionssal, RÖ9-54. I anslutning till mötet kan ackrediterade journalister ställa frågor till ordföranden Björn Hamilton (m), vice ordföranden Susanne Eberstein (s) och EU-nämndens övriga ledamöter.

Vid sammanträdet ska utrikesminister Carl Bildt samråda med EU-nämnden inför rådet för allmänna frågor och yttre förbindelser den 12-13 februari. Samrådet gäller bland annat rådsslutsatser om västra Balkan som berör Serbiens närmande till EU och Kosovos framtida status. Slutsatser väntas även om planeringen för en EU-ledd polisinsats i Afghanistan och om utvecklingen i Mellanöstern. Rådet ska också fortsätta diskussionen om EU:s samlade relationer till Iran.

Inför rådsmötet ska även statsrådet Sten Tolgfors samråda med EU-nämnden om läget i de nyligen återupptagna WTO-förhandlingarna i den så kallade Doharundan och om EU:s förhandlingslinje i fråga om WTO-avtalet för offentlig upphandling. Statsrådet Cecilia Malmström samråder med EU-nämnden om dagordningen för Europeiska rådets marsmöte.

Förberedelserna för Europeiska rådets marsmöte är även en fråga för energirådet som möts den 15 februari. Näringsminister Maud Olofsson samråder med EU-nämnden inför detta. Avsikten är att energirådet ska enas om ett bidrag till Europeiska rådet om en prioriterad handlingsplan för energi. Diskussionen om bidraget förs med utgångspunkt i den strategiska energipolitiska översyn som kommissionen presenterade i januari.

Läs mer: EU-nämndens möteshandlingar

Jakob Nyström