Riksdagen

EU-nämnden håller öppet sammanträde

Pressmeddelande   •   Dec 08, 2003 22:52 CET

Torsdagen den 11 december håller EU-nämnden ett öppet sammanträde. Sammanträdet börjar klockan 14.00 och hålls i Skandiasalen.

EU-nämndens ordförande Inger Segelström (s), vice ordförande Carl B Hamilton (fp) och övriga ledamöter inbjuder allmänheten att följa sammanträdet via storbilds-TV i Infocentrum på Västerlånggatan 1. Sammanträdet direktsänds också av SVT24 och via webb-TV på riksdagens webbplats: http://www.riksdagen.se/debatt/webb-tv/webb-tv.asp

Riksdagsjournalister bereds plats i Skandiasalen.

Till sammanträdet kommer statsminister Göran Persson för att samråda med nämnden inför Europeiska rådets möte den 12-13 december. Teman för mötet är frågor om asyl, migration och straffrätt samt om EU:s utrikes- och säkerhetspolitik. Europeiska rådet väntas även följa upp höstens arbete med det så kallade tillväxtinitiativet och uttala sig om den fortsatta utvidgningsprocessen.

I samband med Europeiska rådets möte ska stats- och regeringscheferna även träffas inom regeringskonferensen för att söka en uppgörelse om det konstitutionella fördraget.

Praktiska frågor: Eva Sterndal, avdelningsdirektör vid EU-nämndens kansli, telefon 08-786 43 54.

Jakob Nyström
Informatör vid EU-upplysningen, tfn 08-786 59 16