Riksdagen

EU-nämnden onsdagen den 29 april

Pressmeddelande   •   Apr 27, 2009 14:33 CEST

• Nya skatteregler för cigaretter
  • Långsiktig hållbarhet i de offentliga finanserna
EU-nämnden sammanträder onsdagen den 29 april klockan 11.30 i Skandiasalen (N3). I anslutning till mötet kan ackrediterade journalister ställa frågor till ordföranden Anna Kinberg Batra (m), vice ordföranden Susanne Eberstein (s) och EU-nämndens övriga ledamöter. Vid sammanträdet samråder finansminister Anders Borg med EU-nämnden om nya regler för tobaksbeskattning som Ekofinrådet den 5 maj ska försöka enas om. Förslaget till ändringar i EU:s tre tobaksskattedirektiv syftar till att minska rökningen genom höjd lägstaskatt och likriktning av skattemodellen för olika typer av röktobak. Finansministrarna ska även diskutera och anta slutsatser om de offentliga finansernas långsiktiga hållbarhet med särskilt fokus på konsekvenserna av den åldrande befolkningen. Slutsatser ska också antas om den ekonomiska utvecklingen efter EU:s utvidgning för fem år sedan. Vidare väntas Ekofinrådet till följd av finanskrisens verkningar höja taket för det stöd till betalningsbalansen som kan beviljas medlemsländer utanför euroområdet från 25 till 50 miljarder euro. Läs mer: EU-nämndens möteshandlingar

Jakob Nyström
Pressekreterare, tfn 08-786 59 16