Miljöpartiet de gröna

EU-parlamentet riskerar kvinnorepresentationen

Pressmeddelande   •   Jul 20, 2004 16:48 CEST

Idag började det nyvalda EU-parlamentet med att välja talman och 14 vice talmän. Av dessa är endast två kvinnor.

- EU-parlamentet kräver självt att kommissionen ska ha fler kvinnor som kommissionärer, men klarar själva bara av att välja två kvinnor till vice talmän. Nu riskerar vi därför få en EU-kommission där kvinnorepresentationen är ännu sämre än tidigare, varför lyssna på ett parlament som inte lever som man lär, säger Miljöpartiets nyvalda EU-parlamentariker Carl Schlyter i en kommentar.

Senare i veckan kommer valen att ske till de olika utskotten, men redan nu står det klart att Carl Schlyter med största sannolikhet kommer att ta plats som ordinarie ledamot i Miljöutskottet. Utöver det kommer han att vara suppleant i Fiskeutskottet samt utskottet för Budgetkontroll.

- Det blir en perfekt balans mellan kampen för en bättre miljö, rättvisare använding av naturresurserna och kampen mot korruption, alla frågor som jag drev hårt i valrörelsen, avslutar Carl Schlyter.

Kontakt: Carl Schlyter, 070-238 25 15
+ 33 388 17 52 73