EU-parlamentet stödjer rådet i maktstrid mot kommissionen

Pressmeddelande   •   Sep 29, 2010 12:00 CEST

EU-parlamentet ställde sig idag på rådets sida i en uppblossande strid med EU-kommissionen. Omröstningen leddes av Vänsterpartiets ledamot Eva-Britt Svensson som därmed hamnade i konfliktens centrum.

Två av EU-parlamentets utskott röstade idag i en gemensam omröstning om rådets förslag om en Europeisk skyddsorder - alltså att kvinnor som skyddas av besöksförbud i ett EU-land ska få motsvarande skydd i alla EU-länder (European Protection Order, EPO).

Förslaget har orsakat en dragkamp mellan ministerrådet och kommissionen. Lissabonfördraget gav nämligen ministerrådet utökade möjligheter att lägga förslag, något som kommissionen tidigare haft nära nog monopol på.

Ett antal medlemsländer i rådet - däribland Sverige - lade därför fram förslaget om en Europeisk skyddsorder våren 2010. Men kommissionen vill stoppa förslaget med motiveringen att rättsgrunden är felaktig. Kommissionär Viviane Reding har till och med hotat att gå till EU-domstolen om rådets förslag antas. Istället vill kommissionen att EU ska vänta på deras egna förslag på samma område som ska komma under 2011.

- Tusentals kvinnor misshandlas, hotas och förföljs varje dag av våldsamma män och jag vill inte vänta, säger Eva-Britt Svensson (V), EU-parlamentariker. Kommissionenen är välkommen med kompletterande förslag när den kan.

Idag satte alltså EU-parlamentet ner foten på rådets sida i konflikten, när de två berörda utskotten röstade för att gå vidare med rådets förslag. Jämställdhetsutskottet FEMM och rättighetsutskottet LIBE gav ett förhandlingsmandat till två ansvariga ledamöter. Om dessa kan nå en uppgörelse med rådet så går ärendet tillbaka till utskotten för en slutomröstning, och sedan går det till parlamentets plenum. Därefter ska ministerrådet ta beslut.

Mer bakgrund:

För mer information, kontakta:
Eva-Britt Svensson (V), EU-parlamentariker
Svensk mobil: 070 633 13 46
Roger Falk, pressekreterare: +32 473 80 45 79
Blogg http://www.evabrittsvensson.se
Twitter http://twitter.com/EvaBrittEU
Hemsida: www.vguengl.org (foton finns i "Pressrummet")