Miljöpartiet de gröna

EU-PARLAMENTET STOPPAR ANVÄNDANDET AV KVICKSILVER

Pressmeddelande   •   Mar 14, 2006 15:06 CET

Carl Schlyter, EU-parlamentariker för Miljöpartiet de Gröna, fick idag EU-parlamentet med sig på sin linje att EU-kommissionen ska presentera en handlingsplan senast 2007 för hur man ska avveckla amalgamet inom tandvården.

- Det är en stor framgång att EU-parlamentet idag fattade detta beslut eftersom amalgamet är det stora problemet när det gäller kvicksilver i avloppet och vår natur, säger Carl Schlyter.

- Det är hög tid att man sätter stopp för den massförgiftning av människor som användandet av amalgam faktiskt innebär. Det är ingen god idé att ha tungmetaller 10 cm från hjärnan, säger Carl Schlyter.

Samtidigt fattade EU-parlamentet ett beslut som stoppar exporten av kvicksilver från EU år 2010, ett år tidigare än vad EU-kommissionen hade önskat.

- Det är ett klokt beslut att den kloralkaliska industrin inte tillåts fortsätta exportera kvicksilver, eftersom det är de som sitter på de största lagren. Industrin har tidigare lovat att fasa ut användningen till 2010. Med dagens beslut tvingas industrin ta ansvar för sitt gift och se till att det överblivna kvicksilvret förvaras på ett säkert sätt, säger Carl Schlyter.

Kontakt: Carl Schlyter, 070-238 25 15
Håkan Sundberg, pressekreterare, 08-786 57 54