Miljöpartiet de gröna

EU-parlamentet sviker överenskommelse och äventyrar kvicksilverförbud

Pressmeddelande   •   Nov 15, 2006 15:53 CET

Kvicksilverförbud på EU-nivå äventyras efter röstning i EU-parlamentet.

I dag röstade EU-parlamentet för att undanta barometrar från ett EU-förbud för kvicksilver i mätapparaturer. Miljöpartiets EU-parlamentariker, Carl Schlyter, menar att parlamentet nu riskerar att stjälpa tidtabellen för kvicksilverförbudet.

- Dagens beslut i EU-parlamentet att undanta nyproducerade gammeldags barometrar från EU:s förbud mot kvicksilver i mätapparatur riskerar att helt och hållet sänka lagen om förbud av detta mycket giftiga ämne. Sverige har i 14 år haft ett förbud mot kvicksilvertermometrar. När det nu äntligen är dags för ett förbud på EU-nivå riskeras hela överenskommelsen med ministerrådet på grund av barometerlobbyns oansvariga förslag, säger Carl Schlyter.

- EU-parlamentet och ministerrådet hade kommit överens om en skrivelse för att fasa ut kvicksilver från mätinstrument (med ett undantag för antika barometrar och vissa typer av blodtrycksmätare), men med dagens omröstning sviker EU-parlamentet denna överenskommelse och man kan ifrågasätta om det verkligen går att hålla tidplanen för ett kvicksilverförbud innan Reach-lagstiftningen träder i kraft. Misslyckas vi, kan det ta flera år innan ett förbud mot kvicksilver kan antas, säger Schlyter.

Fakta:

Kvicksilver i febertermometrar, blodtrycksmätare, barometrar etc har uppskattas stå för ca 8 ton kvicksilverutsläpp till naturen per år. Ytterligare 27 ton per år släpps ut genom dålig hantering när gammal utrustning skrotas. När kvicksilver sprids i miljön riskerar det att omvandlas till lättupptaglig form som skadar människor och djur.