Miljöpartiet de gröna

EU-PARLAMENTET VILL ATT KOMMISSIONEN STÅR PÅ SIG MOT BILINDUSTRIN

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2007 15:00 CET

I Strasbourg antog EU-parlamentet i dag en resolution om klimatförändringarna. I den kritiseras EU-kommissionen för att den inte gick tillräckligt långt i förra veckans förslag om att begränsa den europeiska bilparkens koldioxidutsläpp.

Den europeiska bilindustrin har förhalat och försvagat nödvändig EU-lagstiftning för att begränsa koldioxidutsläppen. Med dagens resolution kräver EU-parlamentet hårdare regler för bilindustrin för att EU:s klimatåtaganden ska kunna nås. Parlamentet vill sänka utsläppskraven från kommissionens förslag på 130g/km till 120g/km till år 2012.

- Parlamentet har i dag återigen krävt krafttag och ställt rimliga och bra mål för klimatarbetet. Nu återstår för EU att visa trovärdighet genom att sänka gränsvärdet för utsläpp från bilar i den konkreta lagstiftningen och att se till att inte koldioxidrätter delas ut gratis till industri och senare kanske flygbolag, säger Carl Schlyter, EU-parlamentariker för Miljöpartiet de Gröna.

Parlamentet är också oroat över att kampen mot klimatförändringarna leder till stöd för kärnkraft. Riskerna med kärnkraften får inte underskattas, menar parlamentet. Det finns stor risk för att teknik för kärnvapen sprids utanför de länder som är bundna av icke-spridningsavtalet och att terrorister får tag i radioaktivt materiel. Parlamentet betonar att kärnkraft inte ingår i Kyoto-avtalets alternativ för hållbar energiutveckling (Clean Development Mechanism, CDM).

Kontakt: Carl Schlyter 070-238 25 15
Håkan Sundberg, pressekreterare 08-786 57 54