Olof Palmes Internationella Center

EU:s globala roll diskuteras i Uppsala - Palmedagen 2011

Pressmeddelande   •   Nov 10, 2011 08:50 CET

Palmedagen 2011 har temat EU:s globala roll. Några av talarna är EU-parlamentarikerna Åsa Westlund och Göran Färm, tidigare EU-ambassadören Gunnar Lund, samt Transports ordförande Lars Lindgren. Medverkar gör även den västsahariska människorättskämpen Brahim Dahane.

- Europeiska unionens roll blir allt mer utåtriktad och global samtidigt som utvidgningen av EU till nya länder fortsätter. Frågan är hur EU:s globala roll ser ut utifrån och vilken form vi vill att den ska ta sig i framtiden, säger Jens Orback, Palmecentrets generalsekreterare.

- Vi är särskilt glada över att välkomna Brahim Dahane. När han var på väg till Sverige hösten 2009 för att tala på Palmedagen fängslades han av marockansk polis. Nu är han fri och kommer att medverka på Palmedagen i Uppsala, fortsätter Orback.

Palmedagen genomförs den 12 november i Uppsala. Bland talarna finns även Palmecentrets ordförande och tidigare utrikesminister Lena Hjelm-Wallén , WWF:s expert på fiskefrågor Inger Näslund, Pål Wrange, docent i folkrätt, Raúl L. Cordenillo, chef för IDEA:s interregionala demokrati-resurscenter och SSU-ordförande Gabriel Wikström.

Palmedagen genomförs på Uppsala Universitet, Universitetshuset, Biskopsgatan 3. Media är varmt välkomna och anmäler sig till laila.naraghi@palmecenter.se. Palmecentret genomför Palmedagen i samarbete med ABF och Progressiva förbundet av socialdemokrater i Europaparlamentet.

Laila Naraghi
070- 66 00 515
laila.naraghi@palmecenter.se

Palmecentret är den svenska arbetarrörelsens organisation för internationellt utvecklingssamarbete och opinionsbildning. Demokrati, mänskliga rättigheter och fred är målen som dominerar verksamheten. Palmecentret och dess 26 medlemsorganisationer arbetar årligen med cirka 250 solidaritetsprojekt i hela världen för att ge människor makt att förändra sina samhällen, och därmed sina egna liv. Läs mer på www.palmecenter.se