Miljöpartiet de gröna

EU:s murar i fokus på Miljöpartiets kongress i Ronneby

Pressmeddelande   •   Maj 18, 2004 11:38 CEST

"Riv EU:s murar" är temat när Miljöpartiets årliga kongress, den 23:e i ordningen, hålls på Ronneby Brunn under Kristi Himmelsfärdshelgen 20-23 maj.

Kongressen präglas av det förestående valet till EU-parlamentet. Partiets valmanifest ska antas och en rapport om asylpolitiken i EU presenteras. Dessutom ska det första kapitlet, grundvärderingskapitlet, i Miljöpartiets partiprogram revideras. Ramplan och budget ska behandlas liksom 182 st inkomna medlemsmotioner, och sedvanliga val av språkrör, partisekreterare och partistyrelse ska genomföras.

Några hållpunkter (ca-tider):
Tors 15:00 Pressträff. Maria Wetterstrand och Peter Eriksson om kongresstemat. Tors 16:00 Öppnande av kongressen. Inledningstal av Maria Wetterstrand. Fre 8:30-10:30 EU-valmanifestet diskuteras och antas. Fre 10:30 Tal av toppkandidaten till EU-parlamentet Carl Schlyter. Fre 11.00 Pressträff. Carl Schlyter och Eva Goës om det nya valmanifestet.
Fre 11:45 Presentation av kandidater till språkrör och partisekreterare. Fre 16:00 Resultat av val till språkrör och partisekreterare. Fre 16:15 Tal av partisekreteraren. Fre 18:00 Utdelning av Miljöpartiets kongresspris på temat Riv EU:s murar. Prisutdelare: Peter Eriksson. Fre 18:15 Presentation av partistyrelsekandidater. Lör 8:00-10:30 Grundvärderingskapitlet behandlas och antas. Lör 11:00 Pressträff. Maria Wetterstrand och Carl Schlyter presenterar rapport om EU:s asylpolitik.
Lör 13:00 Pressträff. Gustav Fridolin presenterar besluten om grundvärderingskapitlet. Lör 13:30 Tal av Grön Ungdoms språkrör. Sön 10:45 Resultat av val till partistyrelse presenteras.
Sön 11:00 Avtackning av Per Gahrton och Inger Schörling m fl.
Sön 11:15 Avslutande språkrörstal av Peter Eriksson.
Sön 12:30 Manifestation på stan. Tal av Peter Eriksson, Per Gahrton, Carl Schlyter, Eva Goës m fl.

Pressackreditering görs till caroline.kling@riksdagen.se. Kongressprogram mm information finns på vår hemsida www.mp.se

Kontakt: Håkan Wåhlstedt, partisekreterare 070-664 33 50 Caroline Kling, pressekreterare 08-786 57 80