Miljöpartiet de Gröna i EU-parlamentet

EU:s nya lag om djurförsök stoppar inte djurens lidande

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2010 12:32 CEST

-EU:s nya lag om djurförsök är inte tillräcklig för att skydda djur från onödigt och långvarigt lidande. Det säger Carl Schlyter, EU-parlamentariker för Miljöpartiet och vice ordförande i parlamentets Miljöutskott. Det är också allvarligt att enskilda länder inte längre har rätt att gå före och skärpa sin lagstiftning mot djurförsök.

Den nya EU-lagstiftningen om djurförsök ersätter en gammal lag från 1986. Den har förhandlats fram som en kompromiss mellan ministerrådet och parlamentet och innehåller vissa förbättringar jämfört med den gamla lagen, men tyvärr också allvarliga försämringar.
- Den försvagar principen att alternativ till försöksdjur alltid ska användas när sådana finns, säger Carl Schlyter.
- Den ursprungliga avsikten att minska antalet djurförsök på apor kommer inte heller att uppnås på grund av kryphål i lagen. Lagen bottnar i en traditionell syn på att djurförsök är bra på att förutsäga effekter hos människor. Men allt fler nya mediciner är specifikt anpassade till mänskliga proteiner coh reaktioner och djurförsök fungerar dåligt för att testa dem. Däremot finns det nya alternativ som fungerar utmärkt.

De Gröna i EU-parlamentet försökte in i det sista få igenom ändringsförslag med starkare skydd för djuren och möjlighet för enskilda länder att gå före, men fick inte majoritet för det.

För mer information:
Carl Schlyter 070 238 25 15
Marita Pahlen, pressekreterare 070 6750373

MILJÖPARTIET DE GRÖNA i EU-PARLAMENTET
Rue Wiertz
B-1047 BRYSSEL
Läs mer om grön politik i EU: www.mp.se/carl