Piratpartiet

EU-strategi för digitala friheter på gång

Pressmeddelande   •   Jul 16, 2012 06:14 CEST

Europaparlamentets utskott för utrikesfrågor arbetar sedan några månader tillbaka med en strategi för digitala fri- och rättigheter för unionen. Nu leder piratpartisten och parlamentsledamoten Amelia Andersdotter arbetet i utskottet för internationell handel att sätta prägel på strategin ur ett perspektiv av unionens handelsstrategier i bland annat immaterialrättsfrågor.

- Det här är ett väldigt viktigt arbete efter parlamentets nej till ACTA förra veckan, som till stor del baserades på många medborgares och ledamöters oro över hur vi hanterar just kunskaps- och informationsflöden på nätet, säger Amelia Andersdotter.

Under onsdagen hade utskottet en första läsning av Amelia Andersdotters utkast till yttrande.

- Yttrandet fyller uppenbarligen ett behov, säger Amelia Andersdotter. Det är just nu tveksamt om kommissionens strategier för internationella handelsavtal på immaterialrättsområdet verkligen är bra för unionen och utvecklingen av vår inre marknad. Många ledamöter har uppmärksammat problemet redan tidigare, men det är så klart också viktigt att vi som folkvald församling plockar upp ett politiskt ledarskap i att förändra situationen.

Amelia Andersdotter föreslår till utskottet att förhandlingar om immaterialrätt och särskilt upphovsrätt bör läggas på is både i flerpartsavtal och tvåpartsavtal.  Unionen bör istället ge sig själv utrymme att lösa problem med dåligt harmoniserade begränsningar av upphovsrätten på regional nivå. Hon föreslår dessutom att länder som censurerar och blockerar allt för mycket information inte bör ges prioritet i unionens strategier för att hitta handelspartners internationellt. Export av teknologier som används enkom med övervakande och censurerande funktion bör genomgå granskning innan den sker.

För mer information, kontakt:

Amelia Andersdotter, Europaparlamentsledamot för Piratpartiet, +32 470 460 922 (mobiltelefon), amelia.andersdotter@europarl.europa.eu

Tess Lindholm, pressekreterare, +46 735 868 703 (mobiltelefon)

Piratpartiet  är ett svenskt, politiskt parti som grundades 2006. Piratpartiet försöker svara på de nya frågor som de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa. Piratpartiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, men arbetar nu med att bredda sin politiska plattform inför valåret 2014.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet har också många systerpartier i andra europeiska länder, vissa av dem med folkvalda representanter på lokal och regional nivå.