EU till FN: Kvinnor ska ha makten över sin kropp

Pressmeddelande   •   Feb 25, 2010 12:52 CET

Europa och hela världen måste arbeta hårdare för att förbättra kvinnors rätt att själva bestämma över sin kropp.

Det blir budskapet från EU-parlamentet till FNs möte om kvinnors rättigheter som äger rum i New York i början av mars. Parlamentets budskap handlar bland annat om rätt till abort.

- Jag är mycket glad att parlamentet betonade kvinnors rätt att själva bestämma om och när de vill ha sex och om och när de vill ha barn, i linje med Peking-plattformen, säger Eva-Britt Svensson (V), EU-parlamentariker. Det var långt ifrån självklart, det finns ett starkt motstånd från EU-högern mot rätten till abort.

FN-mötet i New York i mars är en uppföljning på det stora mötet i Peking 1995, där representanter för hela världen antog FN:s handlingsplan för jämställdhet mellan könen, den så kallade Pekingplattformen.

Mötet äger rum 1-12 mars. EU-parlamentets jämställdhetsutskott FEMM sänder en delegation för att delta i mötet 1-3 mars. Eva-Britt Svensson är ledare för delegationen i egenskap av ordförande i utskottet.

Ett ämne som säkerligen kommer att orsaka debatt är kvinnors reproduktiva rättigheter, i synnerhet just rätten till abort.

Du kan se Eva-Britts tal i plenum igår kväll här:
(Klicka på "sv" under filmfönstret, sedan på "Beijing +15" i rutan "Subjects" till höger.)

Pekingplattformen finns att läsa här: http://www.un.org/womenwatch/daw/beijing/platform/index.html

Information om New York-mötet finns här: http://www.un.org/womenwatch/daw/beijing15/index.html

För mer information, kontakta:

Eva-Britt Svensson (V), EU-parlamentariker
Svensk mobil: 070 633 13 46
Roger Falk, pressekreterare: +32 473 80 45 79
Blogg http://www.evabrittsvensson.se
Twitter http://twitter.com/EvaBrittEU
Hemsida: www.vguengl.org (foton finns i "Pressrummet")