Universal Music Sweden

”Euforia - Helen Sjöholm sjunger Billy Joel”

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2010 13:21 CEST

”Euforia - Helen Sjöholm sjunger Billy Joel”

Helen Sjöholm, som släppte sitt senaste studioalbum 2002 (”Visor”), färdigställer just nu sitt nya album ”Euforia – Helen Sjöholm sjunger Billy Joel” - släpps den 17 november. Innehållet, som framgår av titeln, är utvalda delar av Billy Joels låtskatt, på svenska, med Helen Sjöholm.

"She´s always a woman" är en låt man minns och aldrig tröttnar på. När Helen stötte på den igen, mitt i tankarna på ett nytt album, lyssnade hon igenom Billy Joels katalog och fann guldklimp efter guldklimp. Både känt och okänt.

Tomas Andersson Wij , en av Helens favoriter bland sångtextförfattare, har gjort de svenska tolkningarna.

Under våren 2010 började arbetet kring albumet med Helens kreativa kärntrupp bestående av Martin Östergren, Jojje Wadenius och producenten Gunnar Nordén.

Inspelningarna ägde till stor del rum i den legendariska Atlantisstudion i Stockholm, med tidigare nämnda Martin, Jojje och Gunnar, samt musikerna André Ferrari, Fredrik Jonsson och Magnus Lindgren.

För stråkarrangemangen medverkar 15 musiker från Stockholm Session Strings dirigerat av Martin Östergren i Cosmosstudion.

Helen Sjöholm: "Har länge letat låtar till en ny platta och när jag fick möjlighet att göra Billy Joel på svenska i samarbete med Tomas Andersson Wij kändes det som JACKPOT ! Likaså att få jobba med Martin och Jojje igen, denna gång tillsammans med André, Fredrik, Magnus och Gunnar. Som en dröm!"

Ett smakprov från studioinspelningen finns längst ner i pressreleasen.

Just nu är Helen aktuell i Stockholms Stadsteaters uppsättning av ”Aniara” som har premiär den 21 oktober.

I vinter beger hon sig ut på turné.

”Euforia - Helen Sjöholm sjunger Billy Joel” - turnéplan vinter 2011

Datum:

Lör 29 jan     Sundsvall, Tonhallen

Sön 30 jan     Gävle, Konserthuset

Ons 2 feb      Uppsala, Konsert & Kongress

Tors 3 feb      Västerås, Konserthuset

Fre 4 feb       Stockholm, Rival

Lör 5 feb       Stockholm, Rival

Ons 9 feb      Eskilstuna, Lokomotivet

Tors 10 feb    Örebro, Conventum

Fre 11 feb     Karlstad, CCC

Lör 12 feb     Skövde, Skövde Arena

Tors 17 feb    Kalmar, Kalmarsalen

Fre 18 feb     Helsingborg, Konserthuset

Lör 19 feb     Malmö, Konserthuset

Tors 24 feb    Linköping, Konsert & Kongress

Fre 25 feb     Jönköping, Konserthuset

Lör 26 feb     Göteborg, Konserthuset

Biljetter:

Biljetterna säljs på sedvanliga förköpsställen.

Skivbolag (intervjuförfrågningar)
Universal Music, Annele Hencz Mortimer-Hawkins. annele.hencz@umusic.com. 08-629 53 00

Presskontakt turnén:
Music & Artist Service, Carina Enberg. carina@monomusic.se. 08-555 19 606