Kaspersky Lab

Eugene Kaspersky: “Kapprustningen med cybervapen kräver åtgärder”

Pressmeddelande   •   Okt 16, 2012 13:33 CEST

Eugene Kaspersky, vd och medgrundare av Kaspersky Lab betonade på konferensen ITU Telecom World 2012 i Dubai idag faran av dagens kapprustning med cybervapen. Eugene Kaspersky påpekade att risken för oönskade konsekvenser av cyberkrigsföring innebär en fara då verktygen som används, till skillnad mot vanliga vapen, är enkla att klona och omprogrammera.

Eugene Kaspersky presenterade också Kaspersky Labs strategi fört att skydda industriella styrsystem från hotet med cyberkrig. Han menar att en ny säker enhet för tillförlitligt flöde av information är det första steget mot ett effektivt skydd mot cybervapen. Som svar på denna utmaning arbetar Kaspersky Lab nu på ett säkert operativsystem.

För mer information:

Mediekontakt: Bite Communications, 08-402 01 00, kaspersky@bitepr.se

Om Kaspersky Lab
Kaspersky Lab är världens största privatägda leverantör av klientsäkerhetslösningar. Företaget rankas bland världens fyra främsta leverantörer av säkerhetslösningar för klientanvändare*. Kaspersky Lab har under 15 år varit en innovatör inom IT-säkerhet och förser konsumenter, samt små och stora företag, med effektiva digitala säkerhetslösningar. Företaget är för nuvarande verksamt i nästan 200 länder och ger skydd åt över 300 miljoner användare över hela världen. Läs mer på www.kaspersky.se.

* Företaget rankades på fjärde plats i IDC:s Worldwide Endpoint Security Revenue by Vendor, 2010. Rankingen publicerades i IDC:s rapport Worldwide IT Security Products 2011-2015 Forecast and 2010 Vendor Shares – December 2011. Rapporten rangordnar programleverantörer efter försäljningsintäkter från klientsäkerhetslösningar under 2010.