EuroMaint

EuroMaint först i Sverige med ECM-certifikat för farligt gods

Pressmeddelande   •   Jun 10, 2013 11:25 CEST

Euromaint är först i Sverige att få ECM-certifikat för underhåll av godsvagnar avsedda för farligt gods.

Euromaint har erhållit ett ECM-certifikat för verkstaden i Landskrona. Certifikatet, som omfattar underhåll av godsvagnar, innefattar även underhåll av tankvagnar och andra godsvagnar avsedda för farligt gods. Det innebär att Euromaints verkstad i Landskrona är först i Sverige med att inneha ECM-certifikat även för godsvagnar avsedda för farligt gods.

- Euromaint är mycket stolta över att vara först i Sverige med att vara ECM-certifierade även för underhåll av godsvagnar avsedda för farligt gods. ECM-certifikat är viktigt för våra kunder och jag är glad över att vi nu kan erbjuda certifierat underhåll vid verkstaden i Landskrona. Det är ytterligare en kvalitetsstämpel på vårt erbjudande, säger Ulf Norberg, kundansvarig gods Sverige, EuroMaint Rail

Euromaints tyska verksamhet har sedan tidigare ett antal ECM-certifieringar, vilket har varit en fördel i arbetet med certifieringen av verkstaden i Landskrona.

- Vi har haft ett nära samarbete med Euromaints tyska verksamhet under certifieringsarbetet. Det har varit värdefullt för oss eftersom de har genomgått ECM-certifieringar av det här slaget tidigare, säger Paul Cedwall, Produktionstekniker och ansvarig för certifieringsprocessen vid Euromaints verkstad i Landskrona.

Kort om ECM
Europeiska kommissionens förordning nr 445/2011, ”ECM-förordningen”, gäller certifieringssystem för alla enheter som ansvarar för underhåll (ECM) av godsvagnar som ska användas på EU:s järnvägsnät. För mer information om ECM: www.transportstyrelsen.se

Kort om EuroMaints verkstad i Landskrona
Verkstaden utför underhåll och revisioner av alla typer av järnvägsvagnar för godstransporter inklusive tank- och fordonstransportvagnar. Verkstaden har tysk VPI-certifiering och ECM-certifiering. Verksamheten är även certifierad enligt ISO 9001 samt 14001, EN15085 (svetsnorm för järnväg). Verkstaden utgörs av fyra stycken spår om cirka 60 meter och ett spår om 28 meter inomhus samt ett eget spårområde utomhus. I Landskrona finns även en servicebil för mobil service.

För mer information, kontakta:Anne-Catherine Worth, Kommunikationschef, +46 7600 200 57, anne-catherine.worth@euromaint.com

Euromaint erbjuder kvalificerat tekniskt underhåll som tillgodoser kundernas behov av väl fungerande fordonsflottor. Bolagets tjänster och produkter säkrar tillförlitligheten och livslängden för spårburna fordon såsom godsvagnar och passagerartåg samt lok och arbetsmaskiner. Euromaint har en omsättning på cirka 2,5 miljarder SEK och cirka 2 400 medarbetare (2012). Bolaget har verksamhet i Sverige, Belgien, Lettland, Nederländerna samt Tyskland. Euromaint ägs av Ratos, ett av Europas största börsnoterade ägarbolag.
www.euromaint.com