SEKO, facket för service och kommunikation

EuroMaint Rail står fast vid sina planer – sparkar 91 i Skåne

Pressmeddelande   •   Dec 18, 2009 11:15 CET

I går höll SEKO – Facket för Service och Kommunikation – central MBL-förhandling med EuroMaint Rail AB. Företaget står fast vid att man tänker genomföra den organisationsförändring man tidigare aviserat.

Detta innebär att EuroMaint, som ägs av riskkapitalbolaget Ratos, gör sig av med 91 medarbetare i Skåne. Av de 91 kommer cirka 20 att erbjudas fortsatt anställning i den nya projektorganisationen. Det innebär att omkring 70 kommer att sparkas alternativt erbjudas fortsatt jobb i bemanningsföretaget.

Företaget anser att det inte finns några lagliga hinder för att genomföra denna organisatoriska förändring. Bland annat hänvisar man till Abu Garcia-domen och ett annat ärende från 2007.
– Uselt minst sagt! Man kringgår inte bara, påhejade av Almega, lagen om anställningsskydd genom att göra på det här sättet. Man kastar också ut erfaren och kompetent personal till förmån för billigare arbetskraft. Det stinker, säger Janne Rudén, förbundsordförande i SEKO.

SEKO har sedan tidigare reserverat sig mot EuroMaints beslut och företagsfacket har även, vid förhandlingar, framfört konstruktiva motförslag som uppfyller företagets behov av flexibilitet.

– EuroMaint har avvisat dessa förslag, vilket tyder på att det främst handlar om att försämra villkoren, slippa längre uppsägningstider och sedan plocka in de man själva vill ha tillbaka. Mer än hälften av de berörda har lång eller mycket lång anställningstid, säger Valle Karlsson ombudsman på SEKO.

Närmast startar nu processen med turordningslistor, uppsägningar och företrädesrätter med mera.

SEKO har startat en Facebook-grupp till stöd för medlemmarna i EuroMaint och till stöd för alla andra i samma situation. Gruppen heter “Sparkad och inhyrd? Nej Tack!”. Använder du Facebook, visa i så fall ditt stöd du också genom att gå med i gruppen. Följ denna länk:
www.facebook.com

========================================