Svenskt Näringsliv

Euron matnyttig för hungriga turkar

Pressmeddelande   •  Jun 06, 2003 11:48 CEST

Av: Peter Ceder, Svenskt Näringsliv

Dagligvarukoncernen Laroc Invest AB i Rinkeby spänner musklerna så att företagskostymen börjar spricka i sömmarna. Målsättningen är att öka omsättningen från dagens 200 miljoner kronor till en halv miljard kronor.

– Vi är hungriga, viljan att göra något är stark. Därför vill vi gå vidare och expandera, säger Zeki Vural, en av grundarna till företaget.

Tillsammans med sin turkiske landsman Muhittin Tayli leder han Laroc Invest AB från förorten Rinkeby, strax norr om Stockholm.

I koncernen ingår fyra bolag: Vivo Rinkeby, Vivo Tensta, importföretaget Z&M-Import AB som främst handlar med soltorkade tomater från Turkiet och bönor från USA och Canada och Wermlands Mejeri AB.

– För ett företag som vårt som har ambitionen att även expandera utomlands är det viktigt att Sverige säger ja till euron. Då blir det bland annat lättare att jämföra priser och valutakrånglet minskar. Dessutom måste Sverige som en av EUs 15 medlemsstater bidra till att euron blir en ännu starkare valuta i förhållande till bland annat dollarn, sade Muhittin Tayli.

Det framkom när Svenskt Näringslivs VD, Göran Tunhammar, besökte Vivo Rinkeby på ett av sina företagsbesök.

Koncernen har i dag 60 medarbetare och en omsättning på 200 miljoner kronor. Det började med Vivo Rinkeby 1995 som då omsatte 33 miljoner kronor. Tre år senare övertog de Vivo Tensta med en omsättning på 48 miljoner kronor.

Sedan dess har det rullat på. Vivobutikerna omsätter nu närmare 140 miljoner kronor. 2001 grundades importbolaget Z&M Import AB. och i fjol köpte man Wermlands Mejeri AB.

– När vi köpte butiken i Rinkeby så var den fokuserad på svenska konsumenter och svenska varor. Men verkar man i en mångkulturell miljö är det viktigt att tillgodose alla behov. Vi har lärt oss att krama alla, sade Zeki Vural.

Numera trängs varor från hela världen på hyllorna i butiken.

– Vi är så pass stora nu att många av varorna hittar oss, vi behöver inte alltid hitta dem, sade Muhittin Tayli.

– För att vinna folkomröstningen den 14 september är det därför viktigt att ni som tunga profiler i er bransch förklarar fördelarna med euron bland kollegor och anställda, påpekade Göran Tunhammar.