Euronics Sverige

Euronics växer och satsar på en tydligare profil

Pressmeddelande   •   Jan 15, 2018 14:19 CET

Euronics Sverige växer på den tuffa hemelektronikmarknaden. Samtidigt inleds en genomgripande omprofilering som ska förvandla bilden av Euronics från lite av en doldis till konsumenternas favorit när det gäller kundservice och rådgivning.

Under 2018 ska ett 70-tal av Euronics Sveriges drygt 80 butiker profileras om och få en enhetlig profil. De som inte profileras om är idag så starkt nischade i fråga om produkt och tjänsteutbud att de kommer att fortsätta arbeta med sitt lokala varumärke. Färg, form och tilltal gentemot konsumenterna ska bli tydligare både i butikerna och i marknadskommunikationen. Det ska i sin tur få fler kunder att välja Euronics framför andra aktörer i hemelektronikbranschen.

I stället för att prata om torra tekniska specifikationer ska Euronics fokusera på att lyfta fram alla möjligheter som den moderna hemelektroniken ger kunderna i vardagen. Och sätta bilden att det är Euronics som levererar upplevelsen och lösningarna – hela vägen från butiken och hem till kunden. Med smarta, trådlösa funktioner tillsammans med bred och djup kompetens hos medar- betarna, kopplat med attraktiva produkterbjudanden för kända varumärken.

- Vi är inte i första hand säljare, utan rådgivare. Vi lyssnar på vad kunden vill ha och levererar den bästa lösningen för kunden. Vi är konsulter när det gäller det smarta hemmet, säger Peter Håkansson, vd för Euronics Sverige.

Omprofileringen sker i ett läge där Euronics växer på den svenska marknaden. Nu i januari öppnar en ny Euronicsbutik på Åland och om ytterligare några veckor öppnar en butik i Sjöbo. Euronics etablerar sig också på Burlöv center utanför Malmö och har nyligen öppnat en butik på Center Syd i Löddeköpinge. Peter Håkansson säger att de kommer att följas av fler under året och hänvisar till globala trender som talar om svårare tider för köpcentrum och en pånyttfödelse för lokal handel och service på mindre orter.

- Vi ska vara där kunderna är. Även om kunderna söker mer och mer på nätet är det personliga mötet och den personliga servicen viktig och avgörande i framtiden. Fler och fler vill ha liv på sin ort, säger Peter Håkansson.

För mer information,
Peter Håkansson, VD Euronics Sverige
Mobil +46 702 332 440
Kontor +46 8 518 167 10
E-post: peter.hakansson@euronics.se

Om Euronics

Euronics är en fackhandlarkedja med ett 80-tal butiker i Sverige som omsätter ca 1,5 miljarder. Euronics fokuserar på att lyfta fram alla möjligheter som den moderna hemelektroniken ger kunderna i vardagen. Euronics levererar upplevelsen och lösningarna – hela vägen från butiken hem till kunden. I hela Norden finns mer än 190 butiker och i Europa är Euronics den största hemelektronikkedjan. Med en stark inköpsorganisation och erfarna medarbetare kan Euronics erbjuda personlig service och initierad rådgivning samtidigt som man erbjuder bra priser.