Svenska Baseboll och Softboll Förbundet

Europacuperna i softboll avgörs 19-24 augusti

Pressmeddelande   •   Aug 16, 2013 13:47 CEST

Den 19-24 augusti avgörs Europacuperna i softboll.

Två lag representerar Sverige i årets Europacuper - regerande mästarna Skövde Saints spelar Europacupen A-pool i Prag, Tjeckien; och Söder Softboll spelar Cupvinnarcupen B-pool i italienska Montegranaro.

Europacupen A-pool

Skövde, som ramlade ur Europacupens A-pool 2011, tog sig tillbaka till Europa-eliten genom seger i B-poolen i fjol. I gruppspelet kommer Skövde ställas mot Alcmaria Vitrix (Holland), Caserta (Italien), Nika Dahl (Ukraina), och Zvezda (Ryssland). På förhand står kampen om tredjeplatsen i gruppen - vilket skulle betyda slutspel - mellan Skövde och de östeuropeiska lagen.

Skövde spelar fyra gruppspelsmatcher på tre dagar innan slutspel och placeringsmatcher tar vid.

Spelprogrammet för Europacupen i Prag - klicka här!

Cupvinnarcupen

Söder - som åkte ut i semifinalerna av SM-slutspelet i fjol - deltar i Cupvinnarcupen som avgörs i Montegranaro, Italien. I gruppspelet är Söder lottade mot Brasschaat (Belgien), Flyers (Schweiz), Gryphons (Holland), och Unione Fermana (Italien).

Söder spelar fyra gruppspelsmatcher på tre dagar innan slutspel och placeringsmatcher tar vid.

Spelprogrammet för Cupvinnarcupen i Montegranaro - klicka här!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Svenska Baseboll och Softboll Förbundet (SBSF) bildades 1956, och har i uppgift att utveckla och administrera idrotterna baseboll och softboll i Sverige. SBSFs prioriterade områden är tävling, spelarutveckling, utbildning samt landslagsverksamheten.

SBSF arrangerar seriespel för såväl herrar (baseboll) som damer (softboll). Förbundet har cirka 40 föreningar och 1.000 utövare.
SBSF har ett idrottsgymnasium i Leksand inriktat på spelarutveckling för både pojkar och flickor. Från och med läsåret 2011/2012 kommer idrottsgymnasiet ha status av Riksidrottsgymnasium.
SBSF skickar årligen ut cirka 100 spelare på olika landslagsuppdrag, från seniorlandslagen i baseboll och softboll, juniorlandslag baseboll och softboll, samt U15-landslag baseboll.

Internationellt är SBSF medlem av International Baseball Federation (IBAF), International Softball Federation (ISF), Confederation of European Baseball (CEB) och European Softball Federation (ESF).
SBSF har även samarbete med Major League Baseball (MLB) International och Little League International vad gäller spelarutveckling respektive internationellt tävlingsutbyte.

För mer information, besök vår webbsida www.baseboll-softboll.se.