Promosalons Sverige AB

EUROPAIN: En unik inspirationskälla för den internationella bageri- och foodservice branschen

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2011 13:58 CET

Läs hela presskommunikén här.

www.europain.com

Europain + SuccessFood: En unik inspirationskälla för den internationella bageri- och foodservice branschen 3-7 mars 2012 på mässområdet Paris-Nord Villepinte.

I en tid när måltidsrutiner ändras fort inom både bageri- och foodservice branschen, är innovationer och nya idéer nyckeln till framgång.

För att öka omsättningen och för att möta förändringarna inom den mångfacetterade foodservicesektorn ställs höga krav på förbättrad utrustning, butiksinredning och utbudet av bageri- och matprodukter.

Europain och Intersuc, den internationella bageri-, konditori-, glass- och chokladmässan, visar det senaste utbudet av innovationer och trender från hela branschen, allt från lokala bagerier till industribagerier och foodserviceföretag. Vårt mål är att stödja verksamhetschefer i att utveckla sina företag i takt med de ständigt föränderliga marknaden.

För första gången, mellan den 3 och 7 mars 2012, välkomnar Europain den nya SuccessFood mässan – foodservice på nytt sätt – tillsammans bildar de ett event som kombinerar bageri- och foodservice branscherna. Den unika mötesplatsen väntas locka runt 1000 utställare och varumärken och 85 000 besökare. Europa är mångfacetterat, mer är någon annan kontinent, från nord till syd, öst till väst, och med stora regioner som t.ex. Skandinavien. Konsumtionen av bröd, konditorivaror, choklad och glass varierar stort från land till land, men den största konsumtionsvaran är trots allt bröd – industri bakat, som halvfabrikat eller från lokalbagerier.

Lagen som medverkar i finalen av Bakery World Cup 2012 från, Frankrike, Italien, Nederländerna, Polen och Sverige, illustrerar Europas diversitet. Tävlingen och mässorna Europain och SuccessFood kommer att ge de europeiska besökarna inspiration till att lyckas med sin egen verksamhet.

Europain 2012, Nästa kapitel av den välrenommerade mässan börjar här!

Efter en lyckad mässa 2010 kommer Europain och Intersuc åter igen att inspirera besökarna till att möta förändringar och förväntningar på den franska och internationella bagerimarknaden.

I den här upplagan av Europain läggs stor vikt vid innovationer där beprövade lösningar anpassade till ett brett spektrum av utvecklingsmöjligheter presenteras; ett varierat utbud av utrustning, butiksinredningar, råvaror och livsmedel anpassade till industribagerier, lokala bagerier och konditorier.

Industriprocessektorn kommer att vara välrepresenterad på Europain och beredd att möta internationella verksamhetschefers efterfrågan på bästa sätt.

Ivrig att ge besökarna konkreta svar, fokuserar mässan på sju viktiga trender som ska bidra till att ge deltagarna en chans att förutse förändringar i konsumtionsmönster, förnya utbudet och utveckla nya koncept.

-          Trend No 1: Bagerier: de nya mötesplatserna

-          Trend No 2: Innovationer: flexibla processer och utrustning

-          Trend No 3: Kvalitet och nyheter kring ekologisk tillverkning och ekologiska produkter

-          Trend No 4: Konditorivaror: kreativitet och finess

-          Trend No 5: Konditorivaror: en källa till oändlig inspiration

-          Trend No 6: Kvalitet och innovation inom industribagerisektorn

-          Trend No 7: Bröd som hälsomat

För att uppnå samma mål, och för att demonstrationer är det bästa sättet att visa produkter och utrustning, kommer visningar i utställarmontrarna att utgöra en viktig del av mässan.

Europain fokuserar på “Innovation Stars” genom:

-          The 2012 Innovation Area för att uppmärksamma innovativa produkter och utrustning inom flera kategorier.

-          The Europain Innovation Awards för att premiera ledande innovatörer.

-         The 2012 Intersuc Collection demonstrerar de allra finaste bakverken av socker- och choklad.

SuccessFood, den unika mässan med nydanande idéer kring foodservice i hjärtat av Europain

Yrkesverksamma inom bageribranschen har många faktorer att anpassa sig till, bland annat trenden där bagerier utökar verksamheten med matservering. Den nya mässan, SuccessFood, kommer att presentera nya, kreativa, innovativa, relevanta och varierande lösningar. Ett måste för yrkesverksamma inom café- och matserveringsbranschen som brinner för att kontinuerligt uppdatera sin verksamhet!

The Success Food Innovation Trophies kommer att belysa de bästa café- och matservice idéerna inom varje sektor.

The SuccessFood Awards premierar nyskapande café- och matserveringsverksamheter (affärs- och institutionell matservering, egna affärer och kulturella mötesplatser.

“The Road to Success”, ett nytt koncept för att utbyta kunskaper

Området på mässan som sammanlänkar Europain och SuccessFood kommer att användas av kreatörer av nya, innovativa koncept för att illustrera sina affärsverksamheter. Mer än 1 000 m2 tillägnas vinnande bageri- och serveringskoncept. Besökarna kommer att få ta del av konkreta lösningar som bidrar till att utvecklas sina idéer och projekt. Det är ett unikt tillfälle att få ta del av kreatörernas många idéer och lära mer om de olika affärsmodellerna och produktsortimenten i närvaro av ett stort antal leverantörer.

Det är i Europa som nya idéer kring mat- och caféservering har initierats. En utveckling som i stor grad beror på ökad turism och som gör att branschen måste svara upp till behoven från både den lokala och internationella kundkretsen. SuccessFood och “The Road to Success” kommer att ge branschfolk tillfälle att lyssna till en ny generation konsumenter.

Europa, en mosaik av olika kulturer och efterfrågan

I de flesta länder har bröd åter blivit en populär ingrediens i måltiden. Konsumenter återupptäcker bröd som en viktig näringskälla. Genom att dra nytta av dess mångfald, kan branschfolk upptäcka att Europain och SuccessFood har lösningen för att anpassa, utveckla och möta konsumenternas nya krav på smak och konsistens som förändras i och med globaliseringen. Det kanske är en stor fråga, men Europain och SuccessFood har samlat ett utbud som kommer med lösningar till alla.

Speciella events på Europain

The Bakery World Cup

Den internationella tävlingen sammanför 36 av de mest talangfulla bagarna från 12 länder. Länder som har kommit till final 2012 är: Sydkorea, Costa Rica, Frankrike, Italien, Nederländerna, Peru, Polen, Sverige, Senegal, USA, Taiwan och Japan.

De tre lagmedlemmarna från varje landslag kommer att, var och en, delta i en sista utmaning i deras specialitet: bröd, bakverk och dekorbröd.

International Confectionery Art Competition

Den här tävlingen utgörs av en show som inte får missas med 16 landslag som tävlar under 4 dagar. Det är en tävling som betonar jämlikhet mellan män och kvinnor, och kräver tvåmannalag bestående av en man och en kvinna.

Allt detta, och dessutom tävlingar som samlar de bästa av de nya, unga talangerna i Frankrike

The International Culinary Cup

Efter en första lyckad tävling som anordnades 2010 av French Culinary Union, kommer tävlingen att bestå av nyutbildade kockar som tävlar tillsammans med två erfarna kockar. De 12 lagen kommer att ha ett par timmar för att laga en huvudrätt och dessert. Bedömningen görs utifrån använd teknik och smak.

The French Schools Cup

Unga talanger i fokus och utbyten av erfarenheter och kunnande: det är målet för den här bageri- och konditoritävlingen riktad mot bagarlärlingar.

“Rue des Ecoles” inte att förglömma

Genom att locka flera franska och internationella skolor till mässan, fortsätter Europain att sprida kunskap. För första gången kommer “Rue des Ecoles” att placeras i närheten av the French Schools Cup.

Flera events kommer också att äga rum på SuccessFood:

Bocuse d’Or, Frankrike, det franska urvalet

Med Joël Robuchon, ordförande. Det är en gastronomisk tävling på hög nivå som samlar de bästa av unga talanger. Vinnaren får äran att representera Frankrike i Bocuse d’Or Europatävling Bryssel 20-21 mars 2012 och så småningom i finale av Bocuse d’Or Grand Final på Sirha mässan, i Lyon I januari 2013.

The European Cup, urval för VM i konditori

Ordförande: Gabriel Paillasson

Europas bästa lag utmanar varandra i uppfinningsrikedom och kreativitet för att kvalificera sig till VM finalen i konditori under Sirha mässan, Lyon 2013.

Europain 2010 i siffror

- 650 utställare

- 80 000 m² mässyta

- 82,500 besökare