Promosalons Sverige AB

EUROPAIN & INTERSUC 2010, en mässa späckad med nyheter och trender

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2010 10:17 CET

Mässan berikas med 15 nya utställare per vecka!

Mässarrangören mottar ca 15 utställaranmälningar per vecka. Ett faktum som illustrerar vikten av årets första bröd-, konditori- och chokladmässa.

Fler än 20 % av utställarna deltar för första gången och hälften av dessa är internationella. Den 6 mars öppnar mässan och utställarna får äntligen visa sina produkter för de drygt 80 000 besökarna!

Ett stort antal länder på plats!

Europa är välrepresenterat på mässan, men utställare från hela världen kommer att närvara! Länder att uppmärksamma i år: Republiken Tjeckien (som deltar för första gången), Portugal, Danmark och Luxemburg, Egypten, Turkiet, Tunisien, Brasilien, USA, Sydkorea, Japan och Filippinerna...

Utställare från 24 länder har redan bokat monteryta. Flest utställare kommer från Frankrike, Italien och Tyskland.

Trender och nyheter på 80 000 m²

EUROPAIN & INTERSUC är ett internationellt forum där branschens trender och nyheter presenteras på 80 000 m².

En bransch som ständigt utvecklas

Utställarna presenterar ett brett spektrum av produkter; konditorivaror, bröd, material, utrustning, butiksinredning, dekor och förpackningar. Längs mässgångarna introduceras besökarna till branschtrender, nya arbetsmetoder, ny teknik och nya material.

En mässa som sjuder av liv...

Det är inte bara utställarna som bidrar till mässans kreativa miljö. De många events som äger rum på mässan illustrerar också den kreativa ådra som finns hos många av de internationella aktörerna. Två nya evenemang äger rum i år: Den Europeiska Pizza Cupen och Matlagnings Cupen.

Europeisk Pizza Cup

För första gången presenteras en tävling i samarbete med den italienska tidningen Pizza & Pasta Italiana. Den 6 och 7 mars 2010 tävlar 20 lag med 2 deltagare i varje lag; en bagare/pizzabagare och en kock. Bagaren är ansvarig för degen och gräddningen, kocken tar hand om fyllningen. Juryn består av franska och italienska branschpersonligheter.

Följande kriterier tar juryn ställning till; degkvalité och gräddning, smak på fyllning, servering samt bagarens och kockens skicklighet. Det lag som uppnår flest poäng koras till vinnare!

Matlagnings Cup

Ett franskt ordspråk säger att « ingen god måltid utan ett gott bröd », det stämmer för de flesta fransmän, men gäller det omvända också? I måltidens anda anordnas ”Den internationella Matlagnings Cupen « International Cuisine Cup » på mässan den 9-10 mars 2010. Deltagarna skall tillaga en kötträtt och en dessert. En jury bestående av nyckelpersoner inom branschen och dess ordförande Philippe Gobet, Chef för Lenôtre skolan, övervakar och utser vinnarna. Förstapristagaren mottar 10 000 Euros och en porslinsvas skänkt av Frankrikes president Nicolas Sarkozy.

Bageri mästerskapen – Bakery Masters

Bagerimästerskapen « Bakery Masters » äger rum vart fjärde år och alternerar med « Bakery World Cup». Tävlingen består av 3 moment:

• Bröd
  • Bakverk
  • Bakkonstverk

24 kandidater från 17 länder tävlar i individuella tävlingar inom tre områden: Bröd, bakverk, och konstverk.  Jurylistan hemlighålls fram tills dess att tävlingen börjar.

Följande personer kvalificeras att delta i de första Brödmästerskapen 2010: de 12 främsta i Bakery World Cup 2008, de sex främsta i Louis Lesaffre Cup 2007 samt sex utvalda deltagare som juryn i « Bakery Masters » utser.

Parallellt med Mästerskapen förbereds « Louis Lesaffre Cup » med nästa « Bakery World Cup » som äger rum på Europain & Intersuc 2012.

Den internationella konditori tävlingen ”Mondial des Arts Sucrés”

Det andra stora evenemanget på Europain & Intersuc är den internationella konditoritävlingen, där framtidens konditorer inom konditori, choklad och konfekt presenteras. Varje lag består av två personer, en man och en kvinna, och totalt tävlar tolv lag från hela världen. Tävlingen äger rum under 21 timmar och sker framför publik. Tre konditorivaror ska bakas.

Utvalda länder är : Kina, Spanien, Frankrike, Hong-Kong, Japan, Mexiko, Marocko, Irland, Ryssland, Schweiz, Ukraina och Vietnam.

Expertis inom chokladkonfektyr

Att choklad är en nyttig ingrediens är det inte längre någon som ifrågasätter.

Men choklad är också omättligt populär...

Konditorer med choklad som specialområde kommer att demonstrera sitt arbete. Fler än 80 sittplatser kommer att finnas till förfogande för att följa demonstrationerna i monter 1 C 064. I samma monter sker ett första regionalt urval bland 12 kandidater inför World Chocolate Masters. Temat blir : « metamorfos ».

Nyheter – ett första urval

65 % av besökarna kommer till mässan för att ta del av ny teknik och nyheter inom branschen.

I ett speciellt område på mässan presenteras produkter som har något nytt att ge branschen. Några av dessa produkter blir speciellt utvalda och utnämns till ”Trophées Europain”. Följande kriterier appliceras:

•         Produkten ska ha en innovativ design.
  •         Produkten ska bidra till att öka kreativiteten inom branschen.
  •         Produkten ska leda till tidsvinst, och därmed ökad produktivitet och/eller ökad säkerhet.
  •         Produkten ska bidra till hållbar utveckling.

Louis Lesaffre Cup 2009-2011

Louis Lesaffre Cupen anordnades för första gången år 2003 och äger rum i hela världen. Deltagarna sållas fram från världens fem kontinenter. Under andra omgången av Cupen tävlade 6 000 bagare från 40 länder. Cupen är det enda internationella evenemanget i sitt slag och endast de allra främstas inom bageribranschen deltar. De viktigaste ingredienserna i Louis Lesaffre Cupen är : kreativitet, laganda och yrkesskicklighet.

Datum: 6 - 10 mars 2010

Plats : Parc des Expositions Paris-Nord Villepinte, Hall 1-2-3-4

Sektorer: Hantverksbageri, industribageri, konditori, choklad och konfektyr, glass, butiksinredning och utbildningar.

Mässyta: 80.000 m²

Utställare : 680 förväntas ställa ut

Besökare : 87.000 förväntas delta

Öppetider: 9.30 - 18.30

Mässan i 2008

•  5 mässdagar
  • 80.000m²  mässyta
  • 642 utställare

********************

För mer information, kontakta mässans representant i Sverige: Promosalons Sverige AB

www.promosalons.se Kontakt: sweden@promosalons.com tel: 08 660 40 11

Promosalons Sverige AB representerar och marknadsför ett flertal franska internationella fackmässor, inom olika sektorer såsom inredning och design, livsmedel, industri, optik, mode, skönhet, bygg m.m.