Sveriges ordförandeskap i Europeiska unionen

Europaparlamentets talmanskonferens besöker Stockholm

Pressmeddelande   •   Jul 03, 2009 09:46 CEST

På måndag, den 6 juli, kommer de nyvalda gruppledarna i Europaparlamentet, parlamentets avgående talman Hans-Gert Pöttering och ytterligare ett 40-tal parlamentsrepresentanter till Stockholm. Det är dags för det traditionsenliga besöket av Europaparlamentets så kallade talmanskonferens till ordförandelandet.

Talmanskonferensen kommer att träffa Sveriges statsminister Fredrik Reinfeldt, den övriga regeringen och riksdagens talman Per Westerberg. Syftet med besöket är bland annat att knyta kontakter mellan det svenska ordförandeskapet och det nyvalda Europaparlamentet. Men också att diskutera arbetsprogrammet för Sveriges sex månader som ordförande i EU:s ministerråd. Det har blivit tradition att talmanskonferensen besöker EU:s nya ordförandeland för möten och diskussioner.

Dessutom kommer statsministern att diskutera nomineringen av EU-kommissionens nästa ordförande i enlighet med uppdraget från Europeiska rådet.

Ur programmet
10.50 Ankomst till riksdagen där riksdagens talman Per Westerberg tar emot.
Plats: Riksplan.

11.05 Familjefoto.
Plats: Stora trappan.

11.15 Gemensamt möte. Ordförande för mötet är Per Westerberg och Europaparlamentets talman Hans-Gert Pöttering.
Plats: Tidigare andrakammarsalen.

12.30 Möte mellan riksdagens talman Per Westerberg och Europaparlamentets talman Hans-Gert Pöttering. Även möten mellan gruppledarna i riksdagen och ordförandena för de politiska grupperna i Europaparlamentet.
Plats: Kammarfoajén.

13.15 Båttur i Stockholms skärgård och lunch ombord tillsammans med statsminister Fredrik Reinfeldt.

15.30 Gemensamt möte. Ordförande för mötet är statsminister Fredrik Reinfeldt och Europaparlamentets talman Hans-Gert Pöttering.
Plats: Hazeliussalen, Hasselbacken.

17.20 Familjefoto.

17.45 Presskonferens med statsminister Fredrik Reinfeldt och Europaparlamentets talman Hans-Gert Pöttering. (Tolkning: engelska, tyska, svenska.)
Plats: Bella Venezia, Rosenbad 4.

17.45 Media har möjlighet att möta gruppledarna.
Plats: Rosenbad 4.

Det finns också möjlighet att intervjua gruppledarna för Europaparlamentets politiska grupper. För enskilda intervjuer med någon av gruppledarna, kontakta Marina Lähteenmaa, pressekreterare på Europaparlamentets informationskontor i Sverige (0709-98 96 41).

Obs, medtag presslegitimation. Vänligen kom i god tid på grund av särskilda säkerhetsarrangemang. Ingång till Rosenbad sker via kopparporten.

Välkommen!

Roberta Alenius, Pressekreterare hos Fredrik Reinfeldt