Charlotte Olsson Art

Europarådet i Strasbourg har uppmärksammat konstnärinnans arbete med en utställning 2014!

Pressmeddelande   •   Feb 17, 2014 11:43 CET

Nytt! Europarådet för mänskliga rättigheter i Strasbourg har uppmärksammat Charlottes arbete och förärat hennes konst med en utställning "Exposition à la Galerie des Arts – Palais de l'Europe 2014".

"JAG HAR DEN STORA GLÄDJEN ATT MEDDELA ATT JAG SKA STÄLLA UT MIN KONST PÅ "Exposition à la Galerie des Arts – Palais de l'Europe 2014" !!! Som ni som följt mig vet handlar mitt skapande inte bara om att sprida glädje utan också om att inspirera mina medmänniskor till att ta tillvara det vi redan har. Jag kan inte med ord beskriva den glädje jag känner över att få ta med min propaganda till Europarådet i Strasbourg september 2014! Lycka! KRAM och TJOHOOOO!!!" - Charlotte Olsson

Vem?
Charlotte Olsson är född, uppvuxen och verksam i Göteborg. Utbildad mönsterkonstruktör som sade upp sig från konfektionsbranschen för att i stället arbeta med textilen som uttrycksform i konsten. Har studerat vid Tillskärarakademin, Art College, Gerlesborgsskolan, Konstnärernas Kollektivverkstad, LÚniversité de Strasbourg mm.

Varför? Charlotte Olssons konst kan vid första anblicken verka naiv, men bakom de oskuldsfulla motiven döljer sig hennes propaganda. Hon inspireras av att ta till vara på det som redan finns. Att få ge gammalt hantverk ett nytt liv och med det ett nytt värde, det brinner Charlotte för! Något som hon särskilt har fastnat för är förspilld kvinnokraft. Hon syftar då på handarbeten såsom broderier, spetsar, vävnader mm. I dag är dessa fantastiska handarbeten inte värda många ören, därför har hon valt att lyfta fram dem på nytt.

Hur? De material som Charlotte Olsson använder sig av är konstverk i sig. Inget är det andra likt. Det finns inte två likadana spetsar eller två likadana ramar. Att arbeta utifrån dessa förutsättningar gör att varje verk blir helt unikt. Så långt det är möjligt är materialet både återanvänt och miljövänligt. Charlotte bygger med tyg, spets och pärlor skulpturer som växer sig ut ur ramarna. 3D effekten blir fantastisk!

Var? Charlotte skapar i en härlig ateljé i Långedrag. Här tar hon emot för privat visning men hon har också många utställningar bokade. Charlotte har tidigare ställt ut på Galleri Långedrag, Urban Artroom, Galleri Småland, Lilla Soffbutiken, Kock&Vin, Kyss Johanna, Konditori Lasse-Maja, Neurologavdelningen på Drottning Silvias Barnsjukhus, Hello Monkey, Arkipelagen Företagscenter, Galleri Ullman mm.

Hemsida: www.charlotteolsson.se Email: charlotte@charlotteolsson.se

Facebook: CharlotteOlssonArt Telefon: +46 (0) 705 – 65 26 36

Ateljé: Johannelundsgatan 2, 42677 Västra Frölunda

Charlotte Olsson är utbildad mönsterkonstruktör som sade upp sig från konfektionsbranschen för att i stället arbeta med textilen som uttrycksform i konsten. Hon bygger med tyg, spets och pärlor skulpturer som växer sig ut ur ramarna. 3D effekten blir fantastisk! Att få ge gammalt hantverk ett nytt liv och med det ett nytt värde, det brinner Charlotte för! Så långt det är möjligt är materialet både återvunnet och miljövänligt.