Superior Group International

Europas främsta MMA gala intar Södertälje

Pressmeddelande   •   Sep 02, 2014 11:21 CEST

Superior Challenge är Nordens första stora MMA gala och är numera den största nordiska kampsportsgalan. Galan, som arrangerats tio gånger tidigare, erbjuder högkvalitativa matcher på hög internationell nivå. Evenemanget har varit värd för några av världens största namn inom sporten och slagit både publik- och tittarrekord för alla nordiska kampsportsgalor. Superior Challenge var först med att arrangera en MMA gala på Hovet i Stockholm, var den första MMA galan i Malmö som fyllde Malmö arena, var den första MMA galan på Scandinavium i Göteborg som slog tittarrekord i TV, var den första MMA galan i Helsingborg och nu är Superior Challenge tillbaka i Stockholmsregionen genom att vara den första MMA gala som arrangeras i Södertälje och AXA Sports Center.

AXA Sports Center kommer vara medarrangörer av galan, som är en del i Superior Group Internationals strategi vid namn ”MMA till folket”. Syftet är att alla i Sverige ska kunna ta del av samt uppleva en högkvalitativ MMA gala på hemmaplan och att engagera och inspirera människor runt om i landet i sporten MMA. Biljetter kommer att släppas i början av oktober via Ticnet.se.

Martin Wattberg, Event & Konferenschef AXA Sports Center:

- Vi är mycket glada över samarbetet med MMA galan Superior Challenge och att vi nu för första gången kan visa upp vår toppmoderna mötesplats på ett helt nytt sätt och för en ny publik.

Babak Aghavali, VD Superior Group International:

- Det var tre år sedan vi arrangerade en MMA gala i Stockholmsregionen och vi är mycket glada över att vara tillbaka. Vi är mycket tacksamma för att AXA Sports Center valt att samarbeta med oss och det passar perfekt in i vår strategi då vi vill lyfta sporten MMA i hela Sverige. Arenan är fräsch och riktigt ”tight” och passar verkligen perfekt för MMA. Vi har fått väldigt positiv feedback på en gala i Södertälje och jag är övertygad om att det kommer att bli en fantastisk kväll. Vi arbetar på att ta fram riktigt spännande matchningar som vi hoppas lockar publik från hela Sverige som både vill uppleva ett högkvalitativt och underhållande evenemang samt en publik som vill se action-laddade MMA matcher av hög internationell nivå.

Den elfte upplagan av Nordens största kampsportsgala kommer att bjuda på titelmatcher och i vanlig ordning får publiken ta del av lokala hjältar som tar sig an stora internationella stjärnor i världens största “full-size” bur som är över 12 meter i diameter. Superior Challenge är Europas främsta MMA gala och en av fem galor i världen som har topp 20 rankade fighters tävlandes i organisationen. Evenemanget vänder sig till alla som uppskattar bra underhållning, men framförallt högkvalitativ adrenalinfull sportunderhållning.

Superior Challenge är en av världens största MMA galor vars mål är att producera högkvalitativ adrenalinfull sportunderhållning för MMA intressenter. Organisationen har mångårig erfarenhet av MMA och bred kunskap om branschen samt är internationellt erkänd som Europas främsta MMA gala. Superior Challenge är en bland fem MMA galor i världen som har topp 20 internationellt rankade fighters tävlandes i organisationen. Den första galan under 2008 slog publikrekord för alla MMA evenemang i Norden och sedan dess har sammanlagt 10 evenemang producerats och rekordet slagits tre gånger, varav en gång i en fullsatt Malmö Arena. Varje gala beräknas ha ett PR värde motsvarande 17 miljoner SEK brutto bara i Sverige. Live sändningar av galorna har även slagit tittarrekord för alla Nordiska kampsportsgalor med ett minimum av 151,000 tittare. Förutom rikstäckande TV-sändning på hemmaplan estimeras det att galorna når ut till ca 100 miljoner TV tittare runt om i världen via sändningar i hela Nord och Central Amerika, hela Asien och delar av Australien. Superior Challenge ingår i Superior Group International tillsammans med Superior Wear, Superior Gear, Superior Productions, och Superior Management. Därmed är organisationen en av världens största MMA koncerner med verksamhetsstart redan 2005. Sedan dess har företaget investerat otroliga resurser i svensk MMA vilket resulterat i dagens framgångsrika svenska MMA marknad. Superior är även den största Nordiska exportören av MMA atleter och lägger därmed stor vikt vid att bygga svenska hjältar.

Några atleter som tävlat i organisation:

Alexander Gustafsson, Reza ”Mad Dog” Madadi, Joachim ”Hellboy” Hansen, Thales Leites, Jeremy Horn, Marcus Davis, Rich Clementi, Junie Browning, Daniel Acacio, Tor Troéng, Papy Abedi, Ilir Latifi, Hamid ”Akira” Corassani, Magnus ”Jycken” Cedenblad, Nicklas Bäckström, Sami Aziz, David Bielkheden, Carlo Prater, James McSweeney, Danny Mitchell, Jens ”Little Evil” Pulver, Efrain Escudero etc.etc.

Superior Entertainment är ett svenskt stockholmsbaserat bolag som ingår i Superior Group International tillsammans med Superior Wear, Superior Management och Superior Gear. Superior Challenge är Europas största MMA gala vars mål är att producera högkvalitativ och adrenalinfull sportunderhållning för MMA intressenter. Organisationen har mångårig erfarenhet kring MMA och bred kunskap om branschen, och är internationellt igenkänt som en av världens främsta MMA galor.

Den första galan under 2008 slog publikrekord för alla MMA galor i Norden och sedan dess har sammanlagt 7 evenemang producerats, och de 2 senaste på Hovet i Stockholm beräknas ha haft ett PR värde motsvarande 19 miljoner SEK bara i Sverige. Förutom rikstäckande TV sändning på hemmaplan estimeras det att den senaste galan nåde ut till minimum ca 100 miljoner TV tittare runt om i världen, via sändningar i hela Nord och Central Amerika, hela Asien och delar av Australien.

Superior TV: