Sony Sverige.

Europas längsta tunnelbanelinje övervakas med nätverkskameror från Sony

Pressmeddelande   •   Sep 17, 2008 14:32 CEST

Sony installerar nära 3000 IP-nätverkskameror för övervakning av 50 stationer och 48 km spår.

Sony har fått en av Europas mest komplicerade utmaningar inom övervakning genom uppdraget att skapa och leverera ett effektivt och intelligent övervaknings-system för spanska linje 9 i Barcelona. Systemet ska ge skydd och trygghet åt de 90 miljoner passagerare som varje år åker med linje 9 genom att koppla in fler kameror här än vad som finns i Barcelonas hela tunnelbanesystem. Det här gör att man kan garantera en konstant och heltäckande service.

"Linje 9 kommer att bli den mest avancerade tågsträckan i Europa", säger Simon Nash, Senior European Marketing Manager, NVM/CCTV. "Den långa sträckan och mängden stationer, av vilka en del ligger 60 meter under jord, innebär att vår teknik måste kunna kombinera total pålitlighet med flexibiliteten att kunna anpassas efter linjens komplicerade infrastruktur. Sonys integrerade lösning använder ett intelligent nätverksövervakningssystem som arbetar sömlöst med linjens existerande telekommunikationssystem och ger en oslagbar bildkvalitet."

Den artificiella intelligensen i Sonys kamera, SNC-CS50P, innebär att man i realtid kan upptäcka riskfyllda situationer som uppstår längs linje 9. Faror som överfulla perronger, stopp i gångtrafiken eller övergivna väskor och alla hot som dessa situationer skapar, kan skickas som varningar till kontrollrummet. Det här systemet ser automatiskt riskfyllda situationer; genom nätverket kan kontrollrummet få bilder från varje kamera samtidigt så att man kan se varje plats på praktiskt taget samma gång oberoende av antalet kameror som operatören har på skärmen.

Sonys DEPA-system (Distributed Enhanced Processing Architecture) ökar noggrannheten i identifieringen av potentiella risker genom att förklara bilderna som varje kamera visar. Sonys DEPA-teknologi är ryggraden i övervakningen av linje 9 genom att kamerorna tar bilder, behandlar data och skickar dessa som metadata till kontrollrummet för intelligent analys. Man kommer ifrån problem knutna till traditionella analoga system som falsklarm, begränsad skalbarhet, behovet av realtidsbearbetning och krav på hög bandbredd i nätverket.

Kommunikationschefen för UTE Energia Linea 9, Eduard Xucia Ververa förklarar: "Sonys lösning uppfyller helt kraven från linje 9: upplösning, bildkvalitet, intelligenta bilder och IP-anslutning. Genom att tillhandahålla en integrerad, kunnig och professionell lösning representerar Sony framtiden inom IP-kamerabaserade övervakningssystem".

Sonys SNC-CS50P-kamera har en högkänslig 1/3" SuperExwave CCD, ett högkapacitets varifocal objektiv och stöder en rad komprimeringsformat. SNC-CS50P använder en inspelningsmjukvara som minimerar risken för sabotage mot nätverket och gör det enkelt att utöka systemet med fler kameror och fler filservrar.

SLUT

För ytterligare information, kontakta Sony Sverige:

Björn Adméus, Produktchef, 08-585 450 00, 0708-93 82 22 bjorn.admeus@sony.se

Bild finns att hämta på Newsdesk, via länk på www.sony.se/press

Om Sony

Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffs­marknaden över hela världen. Sony har med sina musik-, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik position att vara ett av de ledande varumärkena inom digital underhållning.

Sony-koncernens försäljning för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2007 uppgick till 55,83 miljarder euro (8 296 miljarder yen) , baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 148,6 yen på 1 euro. Koncernen har ca 163 000 medarbetare världen över.

I Europa nådde Sony en försäljning på 13,71 miljarder euro (2 038 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2007. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde under samma period en försäljning på 9,12 miljarder euro.

Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com.

- Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR

lennart.thulin@norsholmen.se, 08-585 45 000, eller mobiltelefon 0705-106106.